Załącznik do Uchwały Rady Pedagogicznej nr 18/2018 z dnia 31.08.2018 r.
ZASADY UDZIELANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ
W ZSCKR IM. S. STASZICA W SEJNACH
Rozdział I
Zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
§ 1
Podstawa prawna udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica w Sejnach
- Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017r w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
- Rozporządzenie MEN z dnia 1 września 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
- Rozporządzenie MEN z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z dnia 11 stycznia 2017 r.)
§ 2
1) z niepełnosprawności
2) z niedostosowania społecznego
3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym
4) z zaburzeń zachowania i emocji
5) ze szczególnych uzdolnień
6) ze specyficznych trudności w uczeniu się
7) z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych
8) z zaburzeń komunikacji językowej
9) z choroby przewlekłej
10) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych
11) z niepowodzeń edukacyjnych
12) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi
13) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
§ 3
1) rodzicami uczniów
2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi
3) placówkami doskonalenia nauczycieli
4) szkołami i placówkami
5) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży
1) ucznia
2) rodziców ucznia
3) dyrektora szkoły
4) nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzącego zajęcia z uczniem
5) pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania lub higienistki szkolnej
6) poradni
7) asystenta edukacji romskiej
8) asystenta nauczyciela lub osoby, o której mowa w art.15 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. – Prawo oświatowe, zwanej dalej „ustawą”
9) pomocy nauczyciela
10) pracownika socjalnego
11) asystenta rodziny
12) kuratora sądowego
13) organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
§ 4
1) zajęć rozwijających uzdolnienia (nie może przekraczać 8 osób)
2) zajęć rozwijających umiejętność uczenia się
3) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych (nie może przekraczać 8 osób)
4) zajęć specjalistycznych:
- korekcyjno-kompensacyjnych (nie może przekraczać 5 osób)
- rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne
- zajęć o charakterze terapeutycznym (nie może przekraczać 10 osób)
5) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu warsztatów
6) porad i konsultacji
§ 5
1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w szkole rodzicom uczniów i nauczycielom polega na:
1) Wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych
2) Rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy udzielanej uczniom.
§ 6
1) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu
2) porad i konsultacji
3) warsztatów i szkoleń
Rozdział II
Procedura organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
§ 7
a) obserwację pedagogiczną, w trakcie bieżącej pracy z uczniami, mającą na celu rozpoznanie u uczniów: trudności w uczeniu się, szczególnych uzdolnień, doradztwo edukacyjno-zawodowe.
Rozdział III
§ 8
1. Dyrektor na podstawie zarządzenia powołuje zespół ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia.
2. Zespół ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej tworzą nauczyciele i specjaliści prowadzący zajęcia z uczniem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
3. Pracę zespołu koordynują pedagog i psycholog szkolny.
4. Zadania Zespołu:
1) Planuje i koordynuje udzielanie uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także okres ich udzielania oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane.
2) Opracowuje indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny po dokonaniu wstępnej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, we współpracy, w zależności od potrzeb, z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnią specjalistyczną.
Załącznik nr 2, Załącznik nr 3 i Załącznik nr 4
3) Dokonuje co najmniej dwa razy w roku szkolnym okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia uwzględniając ocenę efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi oraz w miarę potrzeb dokonuje modyfikacji programu.
4) Rodzice ucznia lub pełnoletni uczeń mają prawo uczestniczyć w spotkaniu zespołu, a także w opracowywaniu i modyfikacji programu oraz dokonaniu oceny.
5) O ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, dyrektor szkoły niezwłocznie informuje pisemnie, w sposób przyjęty w szkole, rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia.
6) Dyrektor informuje także o terminie posiedzenia zespołu rodziców/opiekunów prawnych ucznia bądź pełnoletniego ucznia chcących uczestniczyć w obradach. Załącznik nr 1
5. W spotkaniach Zespołu mogą także uczestniczyć:
1) na wniosek dyrektora szkoły - przedstawiciel poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, asystent.
2) na wniosek rodziców/opiekunów prawnych ucznia lub za ich zgodą - inne osoby, w szczególności lekarz, psycholog, pedagog, logopeda lub inny specjalista.
6. Spotkania Zespołu odbywają się w miarę potrzeb.
7. O terminie spotkania zespołu dyrektor zawiadamia w formie pisemnej rodziców/opiekunów prawnych ucznia lub pełnoletniego ucznia o możliwość uczestniczenia w spotkaniu.
8. Rodzice ucznia otrzymuje kopię:
1) wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia,
2) indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego.
Osoby biorące udział w spotkaniu zespołu są zobowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na spotkaniu, które mogą naruszać dobre osobiste ucznia lub jego rodziców, nauczycieli, specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem.
Rozdział IV
Dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminów zewnętrznych do potrzeb i możliwości uczniów
§ 10
1.Dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminów zewnętrznych do potrzeb i możliwości uczniów regulują inne przepisy. Za dostosowanie warunków przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów odpowiada dyrektor szkoły.
Załącznik nr 1
Sejny, dnia ……………..
Państwo
…………………………
…………………………
…………………………
ZAWIADOMIENIE
Dyrektor Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica w Sejnach informuje, iż dla ucznia/uczennicy ……………………., klasy …….. zaplanowana została na rok szkolny …………………….. pomoc psychologiczno – pedagogiczna w formie zajęć rewalidacyjnych, w wymiarze …….. godzin tygodniowo, której podstawą udzielania jest orzeczenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
………………………………..
Podpis rodzica/opiekuna prawnego
ZGODA RODZICÓW
Wyrażam zgodę na udział syna/córki …………………… w zajęciach rewalidacyjnych, które zostały zaplanowane na posiedzeniu zespołu ds. planowania i koordynowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
……….………………………..
Podpis rodzica/opiekuna prawnego
Sejny, dnia ……………..
Państwo
…………………………
…………………………
…………………………
ZAWIADOMIENIE
Dyrektor Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica w Sejnach informuje, iż dla ucznia/uczennicy ……..………….., klasy …….. zaplanowana została na rok szkolny …………………… pomoc psychologiczno – pedagogiczna w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, w wymiarze …….. godzin tygodniowo, której podstawą udzielania jest opinia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
……….………………………..
Podpis rodzica/opiekuna prawnego
ZGODA RODZICÓW
Wyrażam zgodę na udział syna/córki …………………………. w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych, które zostały zaplanowane na posiedzeniu zespołu ds. planowania i koordynowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
……….………………………..
Podpis rodzica/opiekuna prawnego
Załącznik nr 2
INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO – TERAPEUTYCZNY
Metryczka, informacja o uczniu:
Imię, Nazwisko ucznia:
Data, miejsce urodzenia:
Szkoła: Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica w Sejnach
Klasa:
Podstawa prawna założenia Indywidualnego Planu Edukacyjno-Terapeutycznego:
Orzeczenie nr ……………….. wydane przez Poradnię Psychologiczno–Pedagogiczną w ………………. z dnia ………………..
NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ INTELEKTUALNA W STOPNIU LEKKIM
Okres udzielania pomocy: cały etap edukacyjny
2.
II. Zakres i sposób dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Modyfikacja programów nauczania zatwierdzonych do realizacji w roku szkolnym 2017/2018 tj. …………………….. dostosowanych do wymagań edukacyjnych i indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych ucznia w zakresie treści, metod i form realizowanych na zajęciach indywidualnych i grupowych.
Formy zajęć:
-
-
Metody pracy w szczególności:
-
-
III. Zintegrowane działania o charakterze rewalidacyjnym nauczycieli i specjalistów, wychowawców prowadzących zajęcia z uczniem.
-
-
IV. Formy, okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane.
FORMA |
OKRES UDZIALANIA POMOCY |
WYMIAR GODZIN |
V. Działania wspierające rodziców ucznia oraz w zależności od potrzeb zakres współdziałania z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
DZIAŁANIA |
ZAKRES |
NAZWA INSTYTUCJI |
|
|
VI. Zajęcia rewalidacyjne oraz inne.
L.p. |
Formy |
Okres |
Wymiar godzin |
Prowadzący |
1. |
|
|||
2. |
|
|
VII. Zakres współpracy nauczycieli i specjalistów, wychowawców grup wychowawczych z rodzicami ucznia.
-
-
-
VIII. Rodzaj i sposób dostosowania warunków organizacji kształcenia, w tym w zakresie wykorzystania technologii wspomagającej
Rodzaje dostosowania |
||
Warunki organizacji |
Warunki sprawdzania wiedzy i umiejętności |
Technologia wspomagająca |
|
|
|
IX. Wybrane zajęcia edukacyjne, które są realizowane indywidualnie z uczniem lub w grupie liczącej do 5 uczniów
L.p. |
Zajęcia indywidualne |
Zajęcia grupowe |
1. |
|
|
2. |
|
|
3. |
|
|
IX. Program opracował zespół w składzie.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….................................................................................................................................................................
……………………………………………………………………………………
Podpis rodzica/opiekuna prawnego
X. Ocena efektywności uczniów, podejmowanych działań
WNIOSKI: …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ZALECENIA DO DALSZEJ PRACY:
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Załącznik nr 3
ARKUSZ WIELOSPECJALISTYCZNEJ OCENY POZIOMU FUNKCJONOWANIA UCZNIA
Imię i nazwisko:
Data urodzenia:
Szkoła/etap/klasa: Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica w Sejnach
Podstawa prawna objęcia ucznia kształceniem specjalnym: Orzeczenie nr ………….. wydane przez Poradnię Psychologiczno–Pedagogiczną ……………. z dnia ………………..
Stopień i rodzaj niepełnosprawności ucznia:
Źródło informacji |
Rozpoznanie |
|||
Zalecenia zawarte w orzeczeniu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej |
|
|||
Informacje dotyczące stanu zdrowia ucznia (w tym przyjmowane leki) |
|
|||
Informacje od rodziców ucznia |
|
|||
Inni specjaliści pracujący z dzieckiem i jego rodziną (kurator sądowy, asystent rodziny, terapeuci) |
|
|||
|
|
|||
Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia |
||||
Sfery rozwoju |
Mocne strony |
Słabe strony |
Potrzeby, bariery i ograniczenia utrudniające funkcjonowanie |
|
Sprawność fizyczna (motoryka mała i duża) |
|
|
|
|
Komunikowanie się |
|
|
|
|
Sfera emocjonalna (reakcje emocjonalne – na sytuacje trudne i nie tylko) |
|
|
|
|
Sfera poznawcza (koncentracja uwagi, pamięć, spostrzeganie, myślenie) |
|
|
|
|
Funkcjonowanie społeczne (w środowisku rówieśniczym, szkolnym) |
|
|
|
|
Motywacja do nauki (poziom aktywności na zajęciach, wytrwałość w realizacji zadań, stosunek do nowych zadań, współpraca na zajęciach) |
|
|
|
|
Umiejętności szkolne ucznia ( w zakresie pisania, czytania i rozumienia tekstu, w zakresie umiejętności matematycznych, samodzielnej nauki) |
|
|
|
|
Zaradność życiowa (samodzielność) |
|
|
|
|
Predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia |
|
|
|
|
Zakres i charakter wsparcia ze strony nauczycieli, specjalistów , asystentów lub pomocy nauczyciela
-
-
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………….. ………………………………………
data podpis członków zespołu
……..…………………..…………………………...
podpis rodzica/opiekuna
Załącznik nr 4
ARKUSZ WIELOSPECJALISTYCZNEJ OCENY POZIOMU FUNKCJONOWANIA UCZNIA – OCENA EFEKTYWNOŚCI
Imię i nazwisko:
Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia – OCENA EFEKTYWNOŚCI |
||
Sfery rozwoju |
Postępy |
Wnioski do dalszej pracy |
Sprawność fizyczna (motoryka mała i duża) |
|
|
Komunikowanie się |
|
|
Sfera emocjonalna (reakcje emocjonalne –na sytuacje trudne i nie tylko) |
|
|
Sfera poznawcza (koncentracja uwagi, pamięć, spostrzeganie, myślenie) |
|
|
Funkcjonowanie społeczne (w środowisku rówieśniczym, szkolnym) |
|
|
Motywacja do nauki (poziom aktywności na zajęciach, wytrwałość w realizacji zadań, stosunek do nowych zadań, współpraca na zajęciach) |
|
|
Umiejętności szkolne ucznia (w zakresie pisania, czytania i rozumienia tekstu, w zakresie umiejętności matematycznych, samodzielnej nauki) |
|
|
Zaradność życiowa (samodzielność) |
|
|
Zainteresowania |
|
|
………………………………………
Miejscowość, data
…………………………………………….
…………………………………………….
…………………………………………….
…………………………………………….
Podpis członków zespołu
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. St. Staszica w Sejnach