Regulamin wycieczek turystyczno- krajoznawczych
zespołu szkół centrum kształcenia rolniczego
im. stanisława staszica w sejnach
Akty prawne:
1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 października 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2018 r. poz. 2140)
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. Nr 12, poz.67 ze zm.),
3. Rozporządzenie Rady Ministrów z dn. 6 maja 1997 roku w sprawie określenia warunków bezpieczeństwa osób przebywających w grach, pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne ( Dz. U. Nr 57, poz. 358 ze zm.),
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. Nr 135, poz. 1516),
5. Rozporządzenie Rady (WE) nr 539/2001 z dnia 15 marca 2001 r. wymieniające państwa trzecie, których obywatele muszą posiadać wizy podczas przekraczania granic zewnętrznych oraz te, których obywatele są zwolnieni z tego wymogu (Dziennik Urzędowy L 081, 21/03/2001 P. 0001 –0007),
6. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 września 2005 r. w sprawie wzoru formularza listy podróżujących dla wycieczek w Unii Europejskiej (Dz. U. 188 poz. 1582),
§ 1
Ogólne zasady organizacji wycieczek
- Wycieczki i inne formy turystyki są integralną formą działalności dydaktyczno – wychowawczej szkoły.
- Organizowanie przez szkołę krajoznawstwa i turystyki ma na celu w szczególności:
- poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii;
- poznawanie kultury i języka innych państw;
- poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego;
- wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wychowania;
- upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży zasad ochrony środowiska naturalnego;
- kształtowanie umiejętności korzystania z zasobów przyrody;
- podnoszenie sprawności fizycznej;
- upowszechnianie form aktywnego wypoczynku;
- poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach;
- poszerzenia oferty edukacyjnej szkoły;
- Wycieczki i inne formy turystyki mogą być organizowane w ramach zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz pozaszkolnych.
- Organizację i program wycieczki (imprezy) dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności specjalistycznych.
- W wycieczkach turystyczno-krajoznawczych nie mogą brać udziału uczniowie, w stosunku do których istnieją przeciwwskazania lekarskie.
- Uczniowie niepełnosprawni, o ile nie ma przeciwwskazań zdrowotnych, mogą brać udziału
w wycieczce ( imprezie), a organizator tej wycieczki (imprezy) ma obowiązek zapewnić im warunki odpowiednie do specyficznych potrzeb wynikających z rodzaju i stopnia ich niepełnosprawności.
- Udział uczniów niepełnosprawnych w wycieczkach (imprezach), z wyjątkiem przedmiotowych odbywających się w ramach zajęć lekcyjnych, wymaga zgody rodziców (opiekunów prawnych).
- Miejscem zbiórki uczniów rozpoczynającej i kończącej wycieczkę (imprezę) jest plac szkolny, skąd uczniowie udają się do domu.
- Udział uczniów w wycieczce (imprezie) wymaga pisemnej zgody rodziców (opiekunów prawnych).
§ 2
Rodzaje wycieczek organizowanych przez szkołę
- Organizowanie krajoznawstwa i turystyki przez szkołę może odbywać się w następujących formach:
- wycieczki przedmiotowe - inicjowane i realizowane przez nauczycieli w celu uzupełnienia obowiązującego programu nauczania, w ramach danego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych;
- wycieczki krajoznawczo – turystyczne, w których udział nie wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych;takie jak: biwaki, kuligi, spływy kajakowe, wycieczki rowerowe;
- wycieczki edukacyjne - zawody sportowe,konkursy przedmiotowe, turnieje;
- wycieczki turystyczne i obozy wędrowne, w których udział wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych, w tym posługiwania się specjalistycznym sprzętem;
- imprezy wyjazdowe - związane z realizacją programu nauczania;
- wycieczki kolejowe;
- wycieczki piesze.
Udzielanie zgody na przeprowadzenie wycieczki
- Zgody na przeprowadzenie wycieczki lub imprezy wydaje dyrektor szkoły lub upoważniona przez niego osoba.
Zagadnienia, które należy uwzględnić przy organizacji wycieczki - imprezy
- Wycieczkę (imprezę) przygotowuje się pod względem programowym i organizacyjnym,
a następnie informuje się uczniów i ich rodziców (opiekunów prawnych) o podjętych ustaleniach,
a w szczególności o:
- celu;
- trasie;
- harmonogramie;
- regulaminie;
- kosztach.
- Program wycieczki (imprezy) organizowanej przez szkołę, listę uczestników, imię i nazwisko kierownika oraz liczbę opiekunów zawiera karta wycieczki lub imprezy, którą zatwierdza dyrektor szkoły.
- Wzór karty wycieczki ( imprezy) stanowi załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu.
- Szkoła może organizować wycieczki (imprezy) zagraniczne. Zgody na zorganizowanie wycieczki
(imprezy) udziela dyrektor szkoły po zawiadomieniu organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny na minimum 7 dni przed wyjazdem.
- Zawiadomienie zawiera w szczególności kartę wycieczki w której należy określić:
- nazwę kraju;
- trasę wycieczki;
- czas pobytu;
- program pobytu – harmonogram wycieczki;
- imię i nazwisko kierownika oraz opiekunów;
- listę uczniów biorących udział w wyjeździe wraz z podaną datą urodzenia, nr PESEL;
- obowiązkowe ubezpieczenie zagraniczne;
- kopie zgody na wyjazd – oświadczeń rodziców, (prawnych opiekunów);
- listę z numerami ambasad RP.
- Uczestnikiem wycieczki (imprezy) zagranicznej może być tylko osoba ubezpieczona od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia (ksero polisy ubezpieczeniowej).
§ 5
Zalecane normy bezpieczeństwa – liczba opiekunów
Przepisy prawa oświatowego nie normują liczby uczniów uczestniczących w wyciecze lub imprezie szkolnej przypadających na jednego opiekuna. Ostatecznie program wycieczki lub imprezy, w tym liczbę opiekunów zatwierdza dyrektor szkoły mając na uwadze zapewnienie opieki i bezpieczeństwa uczniom.
Wiele kryteriów wpływa na ustalenie liczby opiekunów w trakcie konkretnej wycieczki szkolnej, zgodnie z § 32 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69 z późn. zm.) m.in. warunkować to będzie wiek uczestników, poziom rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia, stopień niepełnosprawności uczniów, specyfikę wycieczki, rodzaj środka transportu oraz warunki, w jakich się będzie odbywać.
- Dla zapewnienia uczestnikom wycieczek pełnego bezpieczeństwa zaleca się:
- wycieczka autokarowa – 1 opiekun na 20 uczniów,
- wycieczka górska – 1 opiekun na 10 uczniów,
- wycieczka wysokogórska – 1 opiekun na 5 uczniów,
- wycieczka kolejowa – 1 opiekun na 9 uczniów,
- wycieczka na szlakach wodnych - 1 opiekun na 5 uczniów,
- wycieczka rowerowa – 1 opiekun na 6 uczniów,
- wycieczka przedmiotowa na terenie miasta, które jest siedzibą szkoły - 1 opiekun na 30 uczniów,
- zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku, dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. Nr 12, poz. 67 z późn. zm.) liczba uczestników obozu pozostających pod opieką jednego wychowawcy nie może przekraczać 20 osób.
Zalecenia i przeciwskazania dla uczestników i organizatorów wycieczek i imprez
- Przed wyruszeniem na wycieczkę (imprezę) należy zapoznać uczestników z regulaminem wycieczki oraz o zasadach bezpieczeństwa i sposobie zachowania się w razie nieszczęśliwego wypadku.
- Każdy z uczestników wycieczki (imprezy) powinien zostać poinformowany o konsekwencjach nieprzestrzegania lub złamania zasad regulaminu wycieczki.
- Uczestnik jest zobowiązany do dostarczenia stosownych dokumentów – zgody rodziców na wyjazd - nie później niż dwa dni przed wyjazdem.
- Wycieczka może być odwołana z powodu braku pisemnej zgody rodziców uczniów.
- Opiekunowie sprawdzają stan liczbowy uczestników przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdów oraz po przybyciu do punktu docelowego.
- Zabrania się prowadzenia wycieczek w niesprzyjających warunkach pogodowych np. burze, śnieżyce itp.
- Podczas wycieczek należy bezwzględnie przestrzegać zasad bezpiecznego poruszania się po drogach.
- Podczas wycieczki organizowanej w celu zwiedzania miejscowości, uczeń powinien znać miejsce postoju autokaru oraz plan dnia. W przypadku zaginięcia ucznia podczas wycieczki, kierownik o zaistniałej sytuacji zawiadamia Policję, dyrektora szkoły, rodziców (opiekunów prawnych).
- Jeśli do zaginięcia ucznia dojdzie na szlaku turystycznym, uczeń powinien wiedzieć dokąd udaje się grupa, znać kolor szlaku i docelowe schronisko. Kierownik wycieczki o fakcie zaginięcia ucznia zawiadamia GOPR, schronisko, Dyrektora Szkoły, rodziców (opiekunów prawnych).
- Uczestnicy wycieczek (imprez) organizowanych na terenie kraju nie są obejmowani obowiązkowym ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia.
§ 7
Obowiązki Dyrektora szkoły lub placówki/organizatora wycieczki
- Wyznaczenie kierownika wycieczki.
- Określenie liczby uczestników przypadających na jednego opiekuna.
- Zatwierdzenie dokumentacji wycieczki ( karta wycieczki, harmonogram, lista uczestników, oświadczenie kierownika oraz opiekunów, zgody rodziców na wyjazd, regulamin wycieczki) jeden egzemplarz dokumentów zostaje przekazany do sekretariatu szkoły.
- Jeśli szkoła nie dysponuje własnym transportem, Dyrektor szkoły podpisuje z przewoźnikiem lub biurem podróży umowę, w której szczegółowo opisane będą prawa i obowiązki obu stron oraz wymagania dotyczące stanu technicznego i wyposażenia pojazdu.
- Utrzymanie kontaktu tel. z kierownikiem wycieczki do czasu zakończenia wycieczki,
§8
Obowiązki kierownika oraz opiekunów wycieczki/imprezy
- Kierownika wycieczki lub imprezy wyznacza dyrektor szkoły spośród pracowników pedagogicznych szkoły o kwalifikacjach odpowiednich do realizacji określonych form krajoznawstwa i turystyki.
- Kierownikiem obozu wędrownego może być osoba po ukończeniu kursu dla kierowników obozów wędrownych.
- Opiekunem wycieczki lub imprezy może być nauczyciel lub inna osoba pełnoletnia, która uzyska zgodę dyrektora szkoły.
- W wycieczce lub imprezie, w której udział bierze nie więcej niż 15 uczniów, za zgodą dyrektora szkoły, można łączyć funkcję kierownika i opiekuna wycieczki.
- Do obowiązków kierownika wycieczki należy:
- Zapoznanie się ze szkolnym regulaminem organizowania wycieczek turystyczno – krajoznawczych.
- Opracowanie szczegółowego programu oraz harmonogramu wycieczki.
- Wypełnienie niezbędnej dokumentacji oraz wykonanie kserokopii.
- Określenie zadań dla opiekunów w zakresie realizacji programu, zapewnienie opieki oraz bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki lub imprezy.
- Organizacja transportu, wyżywienia i zapewnienie noclegu dla uczestników.
- W przypadku korzystania z transportu biura podróży bądź innego przewoźnika zgłoszenie na policję konieczności sprawdzenia stanu technicznego pojazdu.
- Zorganizowanie na wyjazd apteczki pierwszej pomocy.
- Zapoznanie uczestników wycieczki z regulaminem oraz zasadami bezpieczeństwa.
- Sprawowanie opieki nad uczniami biorącymi udział w wycieczce.
- Dysponowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na wycieczkę.
- Dokonanie podsumowania, oceny i rozliczenia finansowego wycieczki lub imprezy po jej zakończeniu.
- 12. W przypadku niedyspozycji kierownika jego obowiązki przejmuje pierwszy z listy opiekun wycieczki.
- Do obowiązków opiekuna wycieczki należy:
- Sprawowanie opieki nad powierzonymi mu uczniami.
- Współdziałanie z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki lub imprezy.
- Sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem regulaminu przez uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.
- Nadzór nad wykonywaniem zadań przydzielonych uczniom.
- Wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownika.
- Opiekun wycieczki lub imprezy potwierdza własnoręcznym podpisem na karcie wycieczki przyjęcie odpowiedzialności za bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci.
§ 9
Obowiązki uczestników wycieczki
- Uczestnik wycieczki jest zobowiązany:
- Przybyć na miejsce zbiórki o wyznaczonej godzinie.
- Przekazać zgodę rodziców na wyjazd nie później niż dwa dni przed wyjazdem oraz zapoznać się z regulaminem wycieczki.
- Poinformować opiekuna wycieczki o ewentualnym złym samopoczuciu.
- Wykonywać polecenia kierownika, opiekunów, pilota i przewodnika.
- W środkach transportu przestrzegać zasad bezpieczeństwa tzn. zająć miejsce w wyznaczone przez opiekuna, w czasie jazdy zapiąć pasy, nie spacerować, nie stawać na siedzeniu, nie wychylać się przez okno.
- Nie zaśmiecać pojazdu.
- Korzystać z urządzeń technicznych zgodnie z ich przeznaczeniem.
- W czasie postoju i zwiedzania nie oddalać się od grupy bez zgody opiekuna.
- Dbać o higienę i schludny wygląd.
- Nie oddalać się z miejsca zakwaterowania bez zgody opiekuna.
- W czasie przebywania w schroniskach i innych obiektach noclegowych przestrzegać postanowień
i regulaminów tych obiektów.
- Nie palić tytoniu, nie spożywać alkoholu oraz innych środków odurzających.
- Zachowywać się zgodnie z ogólnymi zasadami dobrego wychowania i kultury.
§ 10
Strona finansowa wycieczki/imprezy
- Plan finansowy musi określać ogólny koszt wycieczki, koszt jednego uczestnika wycieczki oraz przewidywane koszty organizacyjne i programowe.
- Wycieczki finansowane mogą być ze składek uczestników, środków rady rodziców lub innych źródeł (ze środków pozyskanych od osób fizycznych, prawnych, organizacji i stowarzyszeń wspierających oświatę oraz od sponsorów).
- Rodzice (opiekunowie prawni) uczniów biorących udział w wycieczce zobowiązani są do pokrycia związanych z nią kosztów, chyba że udział w imprezie zostanie sfinansowany z innych źródeł.
- Rodzice (opiekunowie prawni), którzy zadeklarowali udział swego dziecka w wycieczce,
a następnie deklarację tę wycofali, zobowiązani są do pokrycia strat, jakie powstały z tego tytułu.
- Kierownik wycieczki oraz opiekunowie nie ponoszą kosztów udziału w wycieczce lub imprezie.
- Kierownik wycieczki odpowiada za terminowe uregulowanie zobowiązań finansowych związanych z organizacją wycieczki lub imprezy.
- Rozliczenia wycieczki lub imprezy dokonuje kierownik, określając sposób zagospodarowania nadwyżki, względnie uzupełnienia niedoboru finansowego.
- Dowodami finansowymi są przede wszystkim podpisane uczniów listy wpłat oraz rachunki, faktury i bilety wydawane przez uprawnione do danego rodzaju działalności podmioty gospodarcze. W szczególnie uzasadnionych przypadkach mogą to być oświadczenia o poniesionym wydatku podpisane przez kierownika wycieczki oraz wszystkich opiekunów, jednak wydatki tego typu nie mogą przekroczyć 25 % kosztów wycieczki lub imprezy.
§ 11
Dokumentacja wycieczki
1. Dokumentację wycieczki (imprezy) stanowią:
- karta wycieczki , której wzór określa załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu;
- harmonogram wycieczki, , której wzór określa załącznik nr 2 do niniejszego regulaminu;
- oświadczenie kierownika wycieczki oraz opiekunów, której wzór określa załącznik nr 3 do niniejszego regulaminu;
- dwa egzemplarze listy uczestników wycieczki;
- pisemna zgoda rodziców, której wzór stanowi załącznik nr 4 do niniejszego regulaminu;;
- regulamin zachowania się uczniów podczas wycieczki (imprezy) –określony w załączniku nr 5 do niniejszego regulaminu;
- Dokumentacja wycieczki (imprezy), o której mowa w ust. 1 winna być złożona do zatwierdzenia w terminie co najmniej 2 dni przed jej rozpoczęciem, a w przypadku wycieczki (imprezy) zagranicznej - w terminie 7 dni.
- Kierownik wycieczki zobowiązany jest do wykonania kserokopii dokumentów, którą zabiera na wyjazd. Oryginał dokumentów pozostawia w sekretariacie szkoły.
§ 12
§ 13
Postanowienia końcowe
- Uczniowie, którzy nie uczestniczą w wycieczce klasowej organizowanej w dniach zajęć szkolnych, mają obowiązek brać udział w zajęciach z klasą wskazaną przez dyrektora szkoły.
- Listę tych uczniów wychowawca dołącza do dziennika lekcyjnego danej klasy.
- Kierownik wycieczki może zaproponować rodzicom dodatkowe ubezpieczenie jej uczestników.
- W razie wypadku uczestników wycieczki stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące postępowania w razie wypadków w szkołach i placówkach publicznych.
- Uczestnicy wycieczki lub imprezy, którzy celowo nie przestrzegają regulaminu i zasad przepisów bezpieczeństwa, podlegają karom zgodnie ze statutem szkoły – wewnątrzszkolnym systemem oceniania.
- W przypadku naruszenia przez ucznia regulaminu o którym mowa w § 11 ust.1 pkt 6, zawiadamia się jego rodziców (prawnych opiekunów) oraz Dyrektora Szkoły.
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem stosuje się przepisy w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny w szkołach oraz przepisy w sprawie zasad i warunków organizowania przez szkoły krajoznawstwa i turystyki.
Załącznikami do niniejszego regulaminu są:
1) załącznik nr 1 – wzór karty wycieczki (imprezy);
2) załącznik nr 2 – harmonogram wycieczki;
3) załącznik nr 3- oświadczenia kierownika oraz opiekunów;
4) załącznik nr 4 – pisemna zgoda rodziców (opiekunów prawnych);
5) załącznik nr 5 - regulamin zachowania się uczniów podczas wycieczki (imprezy);
6) załącznik nr 6 – karta wyjścia.
Załącznik nr 1.
Karta wycieczki (imprezy)
Cel i założenia programowe wycieczki (imprezy) .................................................................................................................……….……..........................................................................................................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................................................
Trasa wycieczki/imprezy ............................................................................................................................................
.................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................
Termin:………………................................................................................................................................................
ilość dni:……………………………………………………………………………………………………............................. klasa/grupa:…………………………………………………………………………………………………..........................
Liczba uczestników:…………………………………………………………………………………....................................
Kierownik (imię i nazwisko) .......................................................................................................................................
Liczba opiekunów:.....................................................................................................................................................
Środek transportu:......................................................................................................................................................
Nazwa i kontakt firmy odpowiadającej za organizację wycieczki oraz transport:…………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………………………
Załącznik nr 2.
Harmonogram wycieczki (imprezy)
Data i godzina
|
km
|
Miejscowość
|
Program, adres punktu noclegowego i żywienia
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zatwierdzam
(pieczęć i podpis Dyrektora Szkoły)
Załącznik nr 3.
Oświadczenia kierownika i opiekunów
W poczuciu odpowiedzialności za bezpieczeństwo życia i zdrowia powierzonej mojej opiece młodzieży na czas trwania w/w wycieczki (imprezy) oświadczam, że znane mi są przepisy dotyczące zasad bezpieczeństwa w wycieczkach dla dzieci i młodzieży.
Opiekunowie wycieczki (imprezy) Kierownik wycieczki (imprezy)
(Imiona i nazwiska oraz podpisy) ( imię i nazwisko oraz podpis)
....................................................... ………………………………………….
tel..................................................tel…………………………………………
....................................................... …………………………………………….
(podpis) (podpis)
.......................................................
tel...................................................
.......................................................
(podpis)
.......................................................
tel...................................................
……………………………………. Zatwierdzam
(podpis) ………………………………………………….
(pieczęć i podpis dyrektora szkoły)
Załącznik nr 4. Przykładowa treść zgody rodziców (opiekunów prawnych)
Oświadczenie
Wyrażam zgodę na udział mojego dziecka…………………………………………………. ……………………………….
(nazwisko i imię , nr PESEL)
w wycieczce/imprezie ..........................................................................................................................................................
(termin i trasa wycieczki/imprezy)
Nr i seria dowodu osobistego rodzica/opiekuna………………………………………………………………………………..
Nr telefonu rodzica/opiekuna…………………………………………………………………………………………………...
Nr telefonu dziecka……………………………………………………………………………………………………………..
Wyrażam zgodę na przeprowadzenie wszelkich niezbędnych zabiegów lub operacji w stanach zagrożenia życia lub zdrowia mojego dziecka. Jednocześnie oświadczam, iż zapoznałem (am) się z regulaminem wycieczki/imprezy. Zobowiązuję się do pokrycia szkód powstałych w wyniku nieprzestrzegania regulaminu przez moje dziecko.
………………………………………… ……………………………………….
(miejscowość, data)
czytelny podpisy rodzica/prawnego opiekuna ………………………………………
Załącznik nr 5.
Regulamin zachowania się uczniów podczas wycieczki (imprezy)
Każdy uczeń, który jest uczestnikiem wycieczki (imprezy) zobowiązany jest do:
- Złożenia na dwa dni wcześniej pisemnego oświadczenia rodziców.
- Zabrania na wycieczkę/imprezę aktualnej legitymacji szkolnej.
- Ubrania się w odzież odpowiednią do warunków i miejsca wyjazdu.
- Zachowywania się w sposób zdyscyplinowany i kulturalny.
- Przestrzegania zasad bezpieczeństwa ustalonych i omówionych przez kierownika.
- Stosowania się do poleceń, zakazów i nakazów wydawanych przez kierownika, opiekunów
lub przewodników.
- Nie oddalania się od grupy bez wyraźnego zezwolenia kierownika lub opiekuna.
- Przestrzegania przepisów ruchu drogowego i zachowywania ostrożności na ulicach i w innych miejscach, w których może grozić jakiekolwiek niebezpieczeństwo.
- Kulturalnego odnoszenia się do opiekunów, kolegów i innych osób.
- Traktowania z należytym respektem obiektów zabytkowych i eksponatów muzealnych.
- Nie spożywania alkoholu, środków odurzających oraz nie palenia tytoniu.
- W miejscu noclegowym postępowania zgodnie z obowiązującym regulaminem oraz przestrzegania godzin ciszy nocnej ( godz.22.00 – 6.00).
- Przestrzegania zasad regulaminu.
Zobowiązanie uczniów.
Zapoznałem się z regulaminem wycieczki i zobowiązuję się do jego przestrzegania:
Lp.
|
imię i nazwisko
|
kl.
|
PESEL ucznia
|
Nr tel. Rodzica
|
Nr tel. Ucznia
|
podpis ucznia
|
1.
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
|
|
4.
|
|
|
|
|
|
|
5.
|
|
|
|
|
|
|
6.
|
|
|
|
|
|
|
7.
|
|
|
|
|
|
|
8.
|
|
|
|
|
|
|
9.
|
|
|
|
|
|
|
KARTA WYJŚCIA
Data, miejsce, godzina wyjścia: …………………………………………………………………………………………….
Miejsce zbiórki uczniów: ……………………………………………………………………………………………………..
Cel wyjścia poza teren szkoły: …............................................................................................................................................…...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Dokąd: …..............................................................................................................................................................................
Miejsce i godzina powrotu: ……………………………………………………………………………………………….....
Liczba uczestników: ….............................................................................................................................................
Liczba opiekunów: …………………………………………………………………………………………………………..
Oświadczenie:
Zobowiązuję się do przestrzegania przepisów dotyczących zasad bezpieczeństwa zgodnie z regulaminem wyjść.
Opiekunowie wyjścia (czytelny podpis): Podpisy opiekunów:
1. …...................................................................... 1. ….....................................
2. …..................................................................... 2. ….....................................
Zatwierdzam:
….........................................................
(pieczęć i podpis dyrektora szkoły)
Przed wyjściem grupy opiekun zobowiązany jest dostarczyć dyrekcji szkoły listę uczestników zawierającą imię, nazwisko oraz klasę uczniów