Regulaminy

SZKOLNY PROGRAM WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYCZNY

 

Załącznik do uchwały nr 25/2019 z dnia 11.09.2019 r.

ZESPÓŁ SZKÓŁ CENTRUM KSZTAŁCENIA ROLNICZEGO

im. STANISŁAWA STASZICA

W SEJNACH

 

 

 

 

 

SZKOLNY PROGRAM

WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYCZNY

 

 

 

 

 

 

Nadrzędnym celem wychowania jest prowadzenie do pełnego rozwoju osobistego, do bycia człowiekiem uczciwym,

umiejącym żyć z innymi i dla innych.”

 

 

 

 

 

SPIS TREŚCI

 

Podstawy prawne. 3

Misja szkoły. 5

Wizja szkoły. 5

Wprowadzenie. 6

Wizerunek absolwenta – kryteria sukcesów wychowawczych. 8

Priorytetowe treści wychowawcze. 8

Postawy korzystnie wpływające na atmosferę wychowawczą szkoły. 9

Główne cele wychowawcze i profilaktyczne. 9

Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2019/2020…………………………  .10

Cele i zadania programu. 11

Obszar I: ROZWÓJ OSOBISTY. 11

Obszar II: ROZWÓJ SPOŁECZNY. 13

Obszar III: PROFILAKTYKA ZAGROŻEŃ.. 19

Obszar IV: DIAGNOZA I TERAPIA PRZYCZYN TRUDNOŚCI I NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH. 25

Działania wychowawcze. 27

Zadania Szkolnego Zespołu Wychowawczego. 27

Zadania wychowawcy oddziału. 27

Formy współpracy wychowawcy z rodzicami 28

Tematyka godzin wychowawczych. 29

Zadania Samorządu Uczniowskiego. 32

Zadania Rady Rodziców.. 32

Zadania pedagoga szkolnego. 33

Zadania psychologa szkolnego. 33

Zadania szkolnego dorady zawodowego. 34

Zadania internatu szkolnego. 35

Zadania biblioteki szkolnej 35

Zadania zespołu do spraw bezpieczeństwa. 35

Zadania warsztatów szkolnych. 36

Monitoring i ewaluacja. 37

 

 

 

Podstawy prawne

  1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.(Dz. U. z 1997 r. Nr 78 poz. 483 ze zm.),
  2. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017r. poz. 59 i 949),
  3. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (Dz. U. z 2014 r. poz. 191),
  4. Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności (Dz.U. z 1993 r. Nr.61 poz. 284 ze zm.),
  5. Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych (Dz. U. z 1991 r. Nr 120 poz. 526),
  6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 r. poz. 977 ze zm.),
  7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii,(Dz. U. z 2015r . poz. 1249),
  8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r. poz.1591),
  9. Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego ( Dz. U. z 2011r. Nr. 231poz. 1375 ze zm.),
  10. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2012 r. poz. 1356 ze zm.),
  11. Ustawa z dnia 24 kwietnia 19 97 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2012 r. poz. 124),
  12. Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz.U. z 1996 r. Nr 10 poz. 55 ze zm.),
  13. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2017 r. poz. 1575),
  14. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2002 r. Nr 61 poz. 624 ze zm.),
  15. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1534),
  16.  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 r. poz. 977 ze zm.),

 

 

  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. 2015 r. poz. 1113),

 

  1. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich
    (Dz. U Dz.U. 2018 poz. 969).
  2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 czerwca 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (Dz. U. z 2017 r. poz. 1117).
  3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r., poz. 1658),
  4. Priorytety Ministra Edukacji Narodowej na rok szkolny 2019/2020,
  5. Statut ZSCKR w Sejnach.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Misja szkoły

 

Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica w Sejnach  przygotowuje uczniów i słuchaczy do życia w warunkach współczesnego świata, wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy.

 

Wizja szkoły

 

Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica w Sejnach  to uznana szkoła  podejmująca działania:

  • wspomagające każdego uczącego się stosownie do jego potrzeb i możliwości, ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych ścieżek edukacji i kariery,
  • umożliwiające podnoszenia poziomu wykształcenia i kwalifikacji zawodowych,
  • zapobiegające przedwczesnemu kończeniu nauki.

 


 

Wprowadzenie

 

Rodzice są pierwszymi wychowawcami swoich dzieci, nauczyciele wspomagają ich wszechstronny i harmonijny rozwój, a uczeń akceptuje siebie i jest otwarty na potrzeby drugiego człowieka.

 

WYCHOWANIE
Proces wspomagania dziecka w rozwoju, ukierunkowany na osiągnięcie pełni dojrzałości: fizycznej, psychicznej, społecznej i duchowej.

 

PROFILAKTYKA
Proces wspomagania człowieka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu, a także ograniczenie i likwidowanie czynników blokujących i zaburzających zdrowe życie.

 

Wyróżnia się trzy rodzaje profilaktyki:

  • § pierwszorzędową polegającą na promowaniu zdrowego stylu życia i zapobieganiu zagrożeniom, w szczególności zaś na rozwijaniu umiejętności radzenia sobie
    z wymogami życia,
  • § drugorzędową ukierunkowaną na ujawnianie osób o najwyższym ryzyku dysfunkcjonalności i na pomaganiu im w redukcji tego ryzyka,
  • § trzeciorzędową prowadzoną tylko przez instytucje specjalistyczne, a rozumianą jako interwencję, po wystąpieniu dysfunkcji, w celu przeciwdziałania pogłębianiu się procesu chorobowego.

 

Profilaktyka w szkole jest realizowana w oparciu o Szkolny Program Wychowawczy
i Profilaktyczny
, dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów i lokalnego środowiska. Program ten jest programem różnorodnych działań, które nie mogą być zredukowane tylko do zajęć edukacyjnych, jest programem działań opartych na modelu proponowanym przez współczesną profilaktykę, jej koncepcje czynników ryzyka i czynników chroniących.

Działania profilaktyczne mogą być realizowane w projektach międzyprzedmiotowych
np. na wychowaniu do życia w rodzinie, edukacji dla bezpieczeństwa, na lekcjach biologii, wiedzy o społeczeństwie, wychowania fizycznego, religii i innych przedmiotach. Wśród tych działań powinny znaleźć się przyjęte i wszystkich obowiązujące zasady i reguły postępowania, które znane są nauczycielom, uczniom i rodzicom, ustalony system reagowania kryzysowego np. procedury postępowania nauczycieli i metody współpracy szkół z policją w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją, ustalone sposoby komunikacji.

Ważnym elementem profilaktyki jest rozwijanie systemu poradnictwa młodzieżowego i rodzinnego, a także działania nastawione na rozwiązywanie i przeciwdziałanie problemom edukacyjnym uczniów poprzez wstępne diagnozowanie i podejmowanie działań naprawczych przyczyn niepowodzeń szkolnych. 

Standardową ofertę powinno stanowić poradnictwo dotyczące problemów emocjonalnych, rodzinnych, negatywnego wpływu subkultur, problemów powstających na tle nowych, zmuszających do konkurencji warunków życia.

Realizacja Szkolnego Programu Wychowawczego i Profilaktycznego zgodnie z jego założeniami ma doprowadzić do aktywnego rozwoju wszystkich sfer osobowości ucznia
i umożliwić mu osiągnięcie szerokorozumianego sukcesu w tak trudnym dla niego okresie adolescencji.  Zaspokajając jego potrzeby, nauczyciele, a w szczególności wychowawcy kształtują samodzielne myślenie, budują wzajemne zaufanie, uczą otwartości na drugiego człowieka, wskazują jak radzić sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi, wprowadzają normy sprzyjające postawom etycznym, zdrowemu stylowi życia bez substancji psychoaktywnych, wypracowują sposoby radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych, dostarczają wiedzy o dobrym i zdrowym życiu, dają osobiste wsparcie.

Program przeznaczony jest do realizacji przez wychowawców klas podczas godzin
z wychowawcą we współpracy z nauczycielami wszystkich przedmiotów, pedagogiem, psychologiem, doradcą zawodowym, pielęgniarką szkolną i pozostałymi pracownikami szkoły, w zależności od stanu zasobów, potrzeb klasy oraz przy współpracy z rodzicami
i środowiskiem lokalnym.

 

Szkolny Program Wychowawczy i Profilaktyczny dotyczy następujących obszarów:

  1. Rozwoju osobistego (w tym: intelektualnego, psychicznego, moralnego, duchowego, zdrowotnego).
  2. Rozwoju społecznego.
    1. Profilaktyki zagrożeń
    2. Diagnozy i terapii przyczyn trudności i niepowodzeń szkolnych.

 

Prawidłowy rozwój dziecka uzależniony jest od zaspokojenia jego potrzeb,
a w szczególności:

  • poczucia bezpieczeństwa i dawania osobistego wsparcia,
  • potrzeby wzajemnego zaufania,
  • bycia zauważonym i docenionym,
  • potrzeby kontaktów z rówieśnikami,
  • potrzeby koleżeństwa i przyjaźni,
  • potrzeby tolerancji,
  • potrzeby wiedzy o dobrym i zdrowym życiu,
  • potrzeby ruchu, zabawy, aktywności,
  • potrzeby pozyskiwania podstawowej wiedzy o substancjach uzależniających,
  • potrzeby identyfikowania podstawowych zagrożeń dla zdrowia,
  • potrzeby wypracowania sposobów radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych,
  • potrzeby okazywania emocji pozytywnych,
  • potrzeby akceptacji i poczucia własnej wartości,
  • potrzeby rozwijania zainteresowań i kreowania siebie,
  • potrzeby rozwijania uzdolnień i talentów,
  • potrzeby odnoszenia sukcesów i zaspokojenia ciekawości świata.

 

Wizerunek absolwenta – kryteria sukcesów wychowawczych

Zakłada się, że w wyniku systematycznych, skorelowanych oddziaływań edukacyjnych
i wychowawczych uczeń:

  1. Zna historię szkoły, życie i działalność patrona szkoły – Stanisława Staszica.
  2. Zna historię swojej małej ojczyzny czyli miasta i regionu.
  3. Posiada wiedzę na temat organizacji promujących wartości naturalne i kulturowe naszego regionu.
  4. Potrafi korzystać z różnych źródeł informacji i środków technologii informacyjno-komunikacyjnej.
  5. Zdobył umiejętność pracy w zespole.
  6. Zna siebie, umie wyeksponować swoje mocne strony, zna swój świat wartości, odróżnia dobro od zła.
  7. Jest kulturalny przestrzega zasad dobrych obyczajów, umie zachować się z godnością
    i honorem.
  8. Dostrzega problemy i umie je rozwiązywać.
  9. Potrafi rzetelnie pracować, jest zaradny i odpowiedzialny.
  10. Stale doskonali swoje umiejętności i osobowość.
  11. Pokonuje własne słabości.
  12. Bierze odpowiedzialność za siebie, stawia sobie nowe cele.
  13. Jest tolerancyjny, szanuje odmienne poglądy.
  1. Jest kreatywny.

 

Priorytetowe treści wychowawcze

  1. Rozumienie i stosowanie przyjętych norm współżycia w otoczeniu.
  2. Wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych oraz poczucia przynależności do społeczności lokalnej.
  3. Uczenie tolerancji i myślenia twórczego.
  4. Rozwijanie i umacnianie tradycji narodowej i szkolnej.
  5. Dostrzeganie potrzeb własnych i praw drugiego człowieka.
  6. Samodzielna ocena zachowań własnych i cudzych, rozpoznawanie i hierarchizacja wartości moralnych.
  7. Umiejętność rozwiązywania konfliktów drogą negocjacji.
  8. Przewidywanie odpowiedzialność i konsekwencja wobec własnych poczynań.
  9. Asertywne wyrażanie własnych opinii i słuchanie innych.
  10. Rozumienie znaczenia rodziny i miłości w życiu człowieka.
  11. Rozbudzanie zainteresowań własnym rozwojem, dbanie o swoje zdrowie, rozróżnianie czynników wpływających na zdrowie i rozwój człowieka.
  12. Umiejętność właściwego zachowania się w przypadkach zagrożeń cywilizacyjnych
    i odnajdywanie ich we współczesnym świecie.
  13. Rozpoznawanie mocnych i słabych stron własnej osobowości.
  14. Rozwijanie pozytywnych emocji, radzenie sobie z własną agresją bądź stresem
    za pomocą technik relaksacyjnych.
  15. Otwarcie na problemy i potrzeby niepełnosprawnych, chorych i starszych.
  16. Umiejętne organizowanie klimatu dialogu sprzyjającego komunikacji międzyludzkiej
    i słuchania drugiego człowieka.

 

Postawy korzystnie wpływające na atmosferę wychowawczą szkoły

  1. Okazywanie zainteresowania i zaufania.
  2. Partnerstwo we współdziałaniu.
  3. Chwalenie i nagradzanie.
  4. Akceptacja, zrozumienie i wyrozumiałość.
  5. Docenianie wysiłku.
  6. Umiejętność komunikacji, pozytywne nastawienie i otwartość na innych.
  7. Sprawiedliwość w osądzaniu i ocenianiu.
  8. Poszukiwanie mocnych stron osobowości i charakteru.
  9. Wspieranie w potrzebie.
  10. Wyrażanie pozytywnych uczuć i umiejętność ich ujawniania.
  11. Szacunek dla prywatności i poszanowania godności.
  12. Uznanie prawa do niepowodzeń.
  13. Szacunek dla kompetencji i wiedzy.
  14. Punktualność i systematyczność.
  15. Szacunek dla niepełnosprawności.

 

Główne cele wychowawcze i profilaktyczne

  • Wspieranie rozwoju osobowości młodego człowieka,
  • Kształtowanie postaw prozdrowotnych,
  • Wyposażenie ucznia w umiejętności niezbędne do współdziałania w zespole,
  • Przygotowanie do podejmowania i pełnienia ról społecznych i obywatelskich,
  • Kształtowanie postaw patriotycznych,
  • Kształtowanie postaw i nawyków proekologicznych,
  • Przygotowanie do podejmowania optymalnych decyzji życiowych,
  • Doskonalenie warunków bezpiecznego funkcjonowania ucznia w szkole i poza szkołą,
  • Wspieranie nabywania umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, ryzykownych  i konfliktowych,
  • Eliminowanie wagarów jako podstawowego czynnika zwiększającego zagrożenie demoralizacja i utrata szans rozwojowych,
  • Eliminowanie zagrożeń utraty zdrowia i szans rozwojowych przez uzależnienia,
  • Rozpoznawanie zagrożeń występujących w środowisku i przeciwdziałanie tym zagrożeniom,
  • Poprawa skuteczności działań interwencyjnych i korekcyjnych wobec uczniów.

 

Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2019/2020

  1. Profilaktyka uzależnień w szkołach i placówkach oświatowych.
  2. Wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych.
  3. Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.
  4. Rozwijanie kompetencji matematycznych uczniów.
  5. Rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych uczniów, w tym bezpieczne i celowe wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego.
  6. Tworzenie oferty programowej w kształceniu zawodowym. Wdrażanie nowych podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego.

 

 

 

 

Cele i zadania programu

Obszar I: ROZWÓJ OSOBISTY

Cel

Zadania

Sposób realizacji

Osoby/instytucje odpowiedzialne/realizujące

Wspieranie rozwoju osobowości młodego człowieka

Wspomaganie umiejętności  samopoznania:

- wzbogacanie słownictwa dotyczącego samopoznania
 i samooceny,

- wykorzystywanie sytuacji szkolnych do treningu rozpoznawania własnych emocji, uczuć, predyspozycji i deficytów (słabych i mocnych stron),

- wdrażanie do autorefleksji.

Stymulowanie rozwoju samoakceptacji
i samokontroli:

- wdrażanie do samooceny i akceptacji własnych mocnych i słabych stron.

- kształtowanie umiejętności kontrolowania zachowania, panowania nad emocjami i dowolnego kreowania własnego wizerunku.

Umiejętność wykorzystania własnego potencjału:

- motywowanie do nauki i rozwoju,

- rozbudzanie i poszerzanie zainteresowań uczniów, stwarzanie warunków do realizowania działań wynikających
z zainteresowań,

- rozbudzanie ciekawości poznawczej; rozwijanie zdolności twórczego myślenia, 

- kreowanie warunków sprzyjających rozwojowi indywidualnych talentów i uzdolnień,

- wspomaganie w radzeniu sobie z własnymi niedoskonałościami,

- wspieranie ucznia o specyficznych potrzebach edukacyjnych
i emocjonalnych.

- zajęcia warsztatowe

- zajęcia integracyjne

- godziny z wychowawcą

- lekcje biblioteczne

- koła zainteresowań

- konsultacje

- konkursy, olimpiady, szkolne i pozaszkolne

- imprezy edukacyjne i inne

- lekcje przedmiotowe

 

- dyrekcja

- wychowawcy klas

- pedagog

- psycholog

- doradca zawodowy

- nauczyciele przedmiotów

- nauczyciel bibliotekarz

- wychowawcy internatu

Kształtowanie postaw prozdrowotnych

Wzbogacanie wiedzy dotyczącej zdrowego
i higienicznego trybu życia oraz zagrożeń dla zdrowia:

- propagowanie wiedzy dotyczącej zdrowego stylu życia (higieny pracy, nauki i odpoczynku, odżywiania się),

- uświadamianie skutków zagrożeń cywilizacyjnych,

- rozpowszechnianie wiedzy dotyczącej konstruktywnych metod radzenia sobie ze stresem.

Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie:

- uświadamianie zdrowotnych konsekwencji własnych decyzji na przykładach zachowań ryzykownych,

- kształtowanie postawy wstrzemięźliwości i niezależności.

Wyrabianie nawyków i umiejętności sprzyjających zachowaniu zdrowia:

- uświadamianie znaczenia higieny osobistej,

- promowanie aktywnych i atrakcyjnych form spędzania czasu wolnego,

- propagowanie zasad udzielania pierwszej pomocy.

- zajęcia warsztatowe

- lekcje biologii, wychowania do życia
w rodzinie i edukacji dla bezpieczeństwa

- godziny z wychowawcą

- eksponowanie publikacji z zakresu profilaktyki zdrowia z zasobów biblioteki

- pokazy udzielania pierwszej pomocy

- zajęcia pozalekcyjne umożliwiające prawidłowy rozwój psychofizyczny,
ze szczególnym uwzględnieniem różnorodnych form zajęć sportowych

- spotkania z pielęgniarką

- udział w programach profilaktycznych

- Dzień Sportu

- dyrekcja

- pielęgniarka

- opiekun SU

- nauczyciele: biologii, wychowania fizycznego, wychowania do życia
w rodzinie, edukacji dla bezpieczeństwa

- wychowawcy klas

- nauczyciel bibliotekarz

- opiekunowie kół zainteresowań

- wychowawcy internatu

 

Obszar II: ROZWÓJ SPOŁECZNY

Cel

Zadania

Sposób realizacji

Osoby/instytucje odpowiedzialne /realizujące

Wyposażenie ucznia w umiejętności niezbędne do współdziałania
w zespole

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Znajomość i przestrzeganie norm współżycia społecznego:

- promowanie zasad kulturalnego zachowania się w relacjach społecznych,

- kształtowanie poszanowania cudzych praw i potrzeb

- wzbogacanie wiedzy dotyczącej ról społecznych, hierarchii
i powszechnie akceptowanych wartości.

Doskonalenie kompetencji emocjonalnych

i społecznych:

- wdrażanie do rozpoznawania emocji i uczuć,

- rozwijanie wrażliwości społecznej i wrażliwości do empatii,

- wdrażanie do wyrażania uczuć, komunikowania własnych potrzeb i wywierania wpływu na innych ludzi w sposób akceptowany społecznie,

- kształcenie umiejętności współpracy w zespole rówieśniczym
i z dorosłymi,

- kształtowanie umiejętności efektywnego zachowania się
w sytuacjach trudnych, ryzykownych i konfliktowych.

Eliminowanie zachowań agresywnych:

- rozpoznawanie i nazywanie zachowań agresywnych,

- kształtowanie postaw odrzucających przemoc,

- kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów
i zachowywania się w sytuacjach problemowych – asertywnego przedstawiania własnych potrzeb i praw oraz odmawiania przy pełnym poszanowaniu praw i wyborów innych ludzi.

- zajęcia warsztatowe i integracyjne

- godziny z wychowawcą

- lekcje, wystawy biblioteczne

- wychowanie do życia w rodzinie

- lekcje przedsiębiorczości

- zajęcia pozalekcyjne i sportowe

- wycieczki, imprezy klasowe i szkolne

- zawody sportowe i konkursy

- działalność SU

 

- wychowawcy

- nauczyciel-bibliotekarz

- nauczyciele przedmiotów

- pedagog

- psycholog

- doradca zawodowy

- opiekun SU

- wychowawcy internatu

Przygotowanie do podejmowania
i pełnienia ról społecznych
i obywatelskich

Znajomość zasad funkcjonowania szkoły:

- zapoznanie uczniów klas I, ich rodziców ze Statutem szkoły, Szkolnym Programem Wychowawczo-Profilaktycznym

- uświadamianie praw i obowiązków uczniów oraz rodziców
w szkole, życiu rodzinnym i społeczeństwie

- tworzenie zwyczajów i tradycji szkoły.

Wytworzenie potrzeby aktywnego udziału w życiu szkoły, stymulowania postaw prospołecznych:

- włączenie do społeczności szkolnej uczniów klas I,

- kształtowanie poczucia przynależności do wspólnoty klasowej
i szkolnej, pozytywnego wizerunku szkoły i akceptacji obowiązków szkolnych,

- tworzenie zwyczajów i tradycji szkoły,

- kształtowanie poczucia współodpowiedzialności za grupę
i umiejętności funkcjonowania w niej z uwzględnieniem zasad tolerancji dla odmienności poglądów, potrzeb, przynależności, np. religijnej, społecznej, narodowej,

- wdrażanie do poszanowania mienia społecznego.

Kreowanie pożądanych postaw wobec obowiązków:

- zapoznanie uczniów z ich prawami i obowiązkami szkolnymi
i społecznymi,

- monitorowanie realizacji obowiązku szkolnego, eliminowanie nieusprawiedliwionej absencji,

- kształtowanie pożądanych postaw wobec obowiązków szkolnych poprzez przestrzeganie procedur zawartych
w Statucie Szkoły,

- stymulowanie aktywności uczniów w społeczności klasowej, szkolnej i lokalnej (np. wolontariat).

- godziny z wychowawcą

- lekcje, wystawy biblioteczne

- zebrania z rodzicami

- wybory samorządu klasowego
i szkolnego

- ślubowanie klas pierwszych

 

- lekcje WOS

- monitorowanie frekwencji

- dokumentowanie życia szkoły – szkolna strona internetowa

- działalność SU

- Dzień Edukacji Narodowej

- Dzień Otwartych Drzwi Szkoły

- Połowinki, Studniówka

- wychowawcy

- nauczyciel bibliotekarz

- nauczyciele przedmiotów

- pedagog

- psycholog

- nauczyciel odpowiedzialny
za prowadzenie szkolnej strony www

- opiekun SU

- wychowawcy internatu

Kształtowanie postaw patriotycznych

Rozpowszechnienie wiedzy o historii i kulturze własnego regionu i kraju:

- kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych,

- wzbogacanie wiedzy o regionie i kraju,

- zaznajamianie z tradycjami, historią i kulturą narodową.

Rozwój poczucia tożsamości narodowej i więzi
z tradycjami narodowymi:

- kształtowanie przywiązania do kraju i jego kulturowego dziedzictwa,

- wpajanie patriotyzmu lokalnego,

- kształtowanie tożsamości narodowej przy jednoczesnym otwarciu na wartości kultury Europy,

- wpajanie szacunku wobec symboli, tradycji i miejsc pamięci narodowej.

Aktywizacja działań wynikających z postaw patriotycznych:

- kształtowanie potrzeby  celebrowania świąt narodowych
i lokalnych oraz uczestniczenie w nich,

- kształtowanie nawyku właściwych postaw podczas uroczystości i eksponowania symboli narodowych i państwowych,

- wdrażanie do opieki nad miejscami pamięci narodowej.

- organizacja szkolnych imprez okolicznościowych

- uroczyste obchody świąt narodowych, ważnych wydarzeń historycznych, religijnych

- konkursy, wystawy

- wycieczki do muzeum itp.

- opieka nad miejscami pamięci narodowej

- lekcje historii, WOS,  języka polskiego, godziny  z wychowawcą,

- lekcje, wystawy biblioteczne

- działalność klubu historycznego

- wychowawcy

- nauczyciel-bibliotekarz

- nauczyciele historii, WOS geografii, języka polskiego, języków obcych

- opiekun SU

- wychowawcy internatu

- opiekun klubu historycznego Unii Europejskiejchowych, waznych wydarzeń historycznych, religijnych

Kształtowanie postaw
i nawyków proekolo-gicznych

Uświadomienie cywilizacyjnych zagrożeń dla człowieka
i przyrody:

- propagowanie wiedzy dotyczącej środowiska przyrodniczego,

- tworzenie warunków do poznawania współzależności między różnymi elementami środowiska naturalnego oraz rozumienia przyczyn skutków ingerencji człowieka w świat przyrody,

- ukazywanie celowości przeprowadzania akcji ekologicznych.

Wypracowanie poszanowania dla środowiska przyrodniczego:

- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan przyrody; troski o jej przyszłość,

- motywowanie do uczestniczenia w ochronie środowiska naturalnego.

Osobiste zaangażowanie w działania proekologiczne:

- wdrażanie do samodzielnego poszukiwania informacji
o zagrożeniach środowiska w najbliższej okolicy,

- promowanie i kształtowanie nawyków proekologicznych,

- inicjowanie i realizowanie działań korzystnych dla środowiska naturalnego w najbliższym otoczeniu. 

- godziny z wychowawcą

- lekcje, wystawy biblioteczne

- lekcje biologii, geografii, chemii

- akcje ekologiczne Sprzątanie Świata, Dzień Ziemi  

- wycieczki

- akcje organizowane przez SU

- wychowawcy

- nauczyciel-bibliotekarz

- nauczyciele, biologii, geografii, chemii

- opiekun SU

- wychowawcy internatu

 

 

 

Przygotowanie do podejmowania optymalnych decyzji życiowych

Dostarczenie informacji niezbędnych w podejmowaniu decyzji:

- pomoc uczniom w pogłębianiu wiedzy o interesujących ich zawodach,

- zapoznanie ze strukturą szkolnictwa wyższego, zasadami naboru do szkół w systemie elektronicznym.

Stworzenie podstaw świadomego wyboru kierunku kształcenia i drogi zawodowej:

- wskazywanie czynników istotnych przy wyborze zawodu, profilu kształcenia, takich jak: zdrowie, zainteresowania, zdolności, umiejętności, cechy charakteru i temperamentu, uwarunkowania ekonomiczne, zapotrzebowanie na rynku pracy,

- wspomaganie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji zawodowych, w dokonywaniu samooceny – ustaleniu mocnych stron – osiągnięć, sukcesów, zalet osobistych.

Kształtowanie właściwej motywacji do pracy i decyzji związanych z planowaniem przyszłości zawodowej oraz poczucia odpowiedzialności za tę przyszłość:

- kształtowanie właściwej postawy wobec pracy, długofalowego planowania i realizacji celów,

 

Wyzwalanie aktywności w podejmowaniu decyzji:

- wspomaganie rozwoju umiejętności samodzielnego poszukiwania informacji, gromadzenia koniecznej dokumentacji,

- wspieranie osobistej aktywności ucznia w obszarze samopoznania i trafnej oceny posiadanych predyspozycji
i ograniczeń,

- uświadomienie rodzicom potrzeby ich aktywnego udziału
w decyzjach dotyczących dalszej przyszłości ich dzieci.

- lekcje przedmiotowe – realizacja treści zawodoznawczych zawartych
w programach nauczania poszczególnych przedmiotów

- lekcje przedsiębiorczości

- lekcje WOS

- godziny z wychowawcą

- eksponowanie publikacji zawodoznawczych

- spotkania z przedstawicielami zawodów

- spotkania z przedstawicielami szkół, wycieczki do uczelni wyższych
w ramach „dni otwartych”

- udział w targach zawodoznawczych

- spotkania z pielęgniarką

- zajęcia warsztatowe

- poradnictwo zawodowe

- konsultacje z doradcą zawodowym, pedagogiem, psychologiem

- spotkania z rodzicami

- udział w akcjach, imprezach,
np.  Ogólnopolski Tydzień Kariery, Światowy Tydzień Przedsiębiorczości

- praktyki zawodowe

- dyrekcja

- doradca zawodowy

- wychowawcy

- nauczyciel-bibliotekarz

- nauczyciele przedsiębiorczości, WOS

- nauczyciele przedmiotów

- pedagog, psycholog

- pielęgniarka

- rodzice

- uczniowie

- przedstawiciele instytucji wspierających planowanie kariery

- nauczyciele zawodu

- doradca zawodowy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obszar III: PROFILAKTYKA ZAGROŻEŃ

Cel

Zadania

Sposoby realizacji

Osoby/instytucje odpowiedzialne /realizujące

Doskonalenie warunków bezpiecznego funkcjonowania ucznia w szkole
i poza nią

Zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ucznia w szkole:

- ochrona uczniów przed skutkami niepożądanych działań ludzi z zewnątrz,

- wdrażanie uczniów do przestrzegania procedur i przepisów związanych z bezpieczeństwem,

- doskonalenie kompetencji kadry pedagogicznej w zakresie znajomości i przestrzegania przepisów,

- eliminowanie zagrożeń pożarowych,

- zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz odpoczynku między lekcjami,

- ochrona mienia społecznego,

- przeciwdziałanie agresji w szkole,

- eliminowanie zagrożeń związanych z zachowaniami ryzykownymi uczniów.

Ukształtowanie umiejętności samodzielnego, codziennego dbania o własne bezpieczeństwo:

- zaznajamianie z przepisami bhp, drogami ewakuacyjnymi
w szkole,

- zaznajamianie i systematyczne przypominanie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach, podróżowania, nawiązywania znajomości, wypoczynku nad wodą itp.,

- zaznajamianie z zasadami bezpiecznego korzystania
z Internetu z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej.

Doskonalenie umiejętności rozpoznawania zagrożeń
i właściwego zachowania się w sytuacjach niebezpiecznych:

- kształtowanie gotowości i umiejętności udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach,

- uświadamianie zagrożeń związanych z życiem towarzyskim, podróżami, aktywnością w okresach wolnych od nauki,

- doskonalenie umiejętności szacowania ryzyka sytuacyjnego, rozpoznawanie nietypowych sygnałów niebezpieczeństwa,

- uświadamiane zagrożeń związanych z korzystaniem

  z Internetu,

- uświadomienie zagrożeń związanych z nieprzestrzeganiem przepisów ruchu drogowego.

Eliminowanie z życia szkoły agresji:

- doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania zachowań agresywnych,

- kształtowanie postaw odrzucających przemoc oraz umiejętności nieagresywnego, asertywnego zachowywania się w sytuacjach konfliktowych i problemowych,

- monitorowanie nasilenia zjawiska agresji w szkole.

- godzina z wychowawcą

- eksponowanie publikacji

- lekcje edukacji dla bezpieczeństwa

- lekcje informatyki

- rozmowy z uczniami

- obserwacje

- zajęcia warsztatowe

- udział w programach dotyczących bezpieczeństwa uczniówkoła bez przemocy" "i szkoły,

 szkoły

Tydzień Przedsiębiorczości)' programach nauczania poszczególnych przedmiotów,

 do szkół

- zespół ds. bezpieczeństwa

- wychowawcy

- nauczyciel-bibliotekarz

- nauczyciel informatyki

- pedagog

- psycholog

- nauczyciele

- wychowawcy internatu

- przedstawiciele służb mundurowych, Sądu, MKRPA, GOPS-u i MOPS-u.

Wspieranie nabywania umiejętności radzenia sobie
w sytuacjach trudnych, ryzykownych
i konfliktowych

Wpojenie wiedzy niezbędnej dla podejmowania
w sytuacjach trudnych trafnych decyzji:

- doskonalenie umiejętności rozpoznawania czynników ryzyka i właściwego oceniania poziomu zagrożenia,

- propagowanie wiedzy o społecznych mechanizmach wywierania wpływu i konstruktywnych sposobach radzenia sobie z nimi (negocjacje, mediacje, asertywna komunikacja własnych potrzeb, sztuka odmawiania, dyskusji).

Wspieranie rozwoju autonomii i umiejętności dbania
o własne dobro:

- kształtowanie odpowiedzialności za własne zdrowie,

- stymulowanie rozwoju samoakceptacji i samokontroli,

- wspieranie rozwoju niezależności od opinii grupy
i odporności na nieakceptowaną presję rówieśniczą,

- wspieranie rozwoju silnych więzi emocjonalnych
z konstruktywnymi jednostkami i grupami.

Doskonalenie umiejętności w osobistym działaniu:

- wykorzystywanie nadarzających się okazji do praktycznego zastosowania wiedzy o technikach opierania się niepożądanym wpływom,

- kształtowanie umiejętności proszenia o pomoc
i rozpowszechnianie informacji o instytucjach, osobach, które udzielają wsparcia młodzieży. 

Podniesienie kompetencji wychowawczych rodziców (opiekunów):

- kształtowanie pożądanych postaw i zachowań rodziców   wobec zagrożeń związanych z sytuacjami ryzykownymi,

- wzbogacanie wiedzy o prawidłowościach rozwoju psychofizycznego w okresie dorastania,

- podnoszenie umiejętności rozpoznawania sytuacji
i zachowań ryzykownych.

- godzina z wychowawcą

- eksponowanie publikacji

- realizacja programów profilaktycznych

- konsultacje pedagoga

- konsultacje psychologa

- rozmowy z uczniami

 

- wychowawcy

- nauczyciel-bibliotekarz

- pedagog

- psycholog

- wychowawcy internatu

Eliminowanie wagarów jako podstawowego czynnika zwiększającego zagrożenie demoralizacją
i utratą szans rozwojowych

Kontrolowanie aktualnego zakresu i charakteru zjawiska wagarów:

- monitorowanie nasilenia nieusprawiedliwionej absencji,

- rozpoznawanie przyczyn zjawiska indywidualnie i w skali populacji szkolnej.

Zminimalizowanie nasilenia zjawiska wagarów:

- motywowanie do uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych, pozalekcyjnych i przygotowujących do egzaminów zewnętrznych poprzez: stwarzanie warunków do osiągnięcia sukcesu i uzyskania aprobaty społecznej, wspomaganie
w sytuacjach problemowych, kształtowanie poczucia przynależności i pozytywnych postaw wobec obowiązków szkolnych,

- motywowanie uczniów do alternatywnych sposobów spędzania czasu wolnego

- realizacja szkolnych procedur utrudniających wagarowanie
i wspierających rodziców i uczniów w radzeniu sobie
z problemem,

- udzielanie uczniom i rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

- współpraca z sądem i policją

- przestrzeganie Programu Poprawy Frekwencji

- współpraca z rodzicami

- rozmowy z uczniem

- współpraca z policją, sądem

- konsultacje psychologa i pedagoga

 

 

- zespół ds. bezpieczeństwa

- wychowawcy

- pedagog

- psycholog

- wychowawcy internatu

Eliminowanie zagrożeń utraty zdrowia i szans rozwojowych przez uzależnienia

Propagowanie wiedzy podnoszącej efektywność działań profilaktycznych:

- aktywne uczestniczenie w lokalnych i krajowych akcjach edukacyjnych,

- współpraca z osobami i instytucjami zajmującymi się problematyką uzależnień,

- podnoszenie kompetencji rodziców (opiekunów) w zakresie mechanizmów powstawania uzależnień, metod zapobiegania, rozpoznawania objawów zażywania środków uzależniających
i właściwych sposobów reagowania,

- przekazanie uczniom informacji na temat możliwości uzyskania pomocy specjalistycznej w sytuacji uzależnienia.

Kształtowanie pożądanych społecznie postaw wobec zagrożeń cywilizacyjnych:

- promowanie aktywnych i atrakcyjnych form zagospodarowania czasu wolnego,

- propagowanie wiedzy dotyczącej zdrowego odżywiania,

- rozpowszechnianie wiedzy dotyczącej metod radzenia sobie ze stresem,

- propagowanie wiadomości dotyczących zagrożeń cywilizacyjnych, w tym związanych z korzystaniem z Internetu, nawiązywania znajomości przez Internet, ujawniania swoich danych bądź danych innych osób, przestrzegania praw autorskich publikacji,

- kreowanie modelu absolwenta,

- promowanie zdrowego stylu życia.

Zniechęcenie uczniów do eksperymentowania:

- reagowanie na próby eksperymentowania środkami uzależniającymi zgodnie z procedurami,

- wspieranie rodziców i uczniów w rozwiązywaniu problemów.

- obserwacje zachowań uczniów

- godziny z wychowawcą

- eksponowanie publikacji

- lekcje biologii i wychowania do życia w rodzinie

- zajęcia prowadzone przez specjalistów

- realizacja programów profilaktycznych

- szkolne, rejonowe konkursy profilaktyczne

- zajęcia pozalekcyjne

- filmy

- Dni Bezpiecznego Internetu

- monitorowanie miejsc podwyższonego ryzyka na terenie szkoły

- wychowawcy

- nauczyciel-bibliotekarz

- pedagog

- psycholog

- nauczyciele biologii
i wychowania do życia
w rodzinie

- pielęgniarka

- nauczyciel informatyki

- wychowawcy internatu

Rozpoznawanie zagrożeń występujących
w środowisku
i przeciwdziałanie tym zagrożeniom

Rozpoznanie skali i natężenia zagrożeń występujących
w środowisku ucznia:

- monitorowanie nasilenia zjawiska agresji w szkole,

- monitorowanie (w miarę możliwości) występowania
w szkole zachowań ryzykownych, takich jak: palenie papierosów, spożywanie napojów alkoholowych, wagarowanie, przedwczesna inicjacja seksualna, zachowania o charakterze przestępczym,

- ocenianie stopnia realizacji i efektywności programu  wychowawczo - profilaktycznego,

- badanie postaw wobec środków uzależniających,

- rozpoznawanie rozmiarów zagrożeń w środowisku, rodzinie, szkole.

Udzielanie pomocy w sytuacji trudnej:

- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom zagrożonym przemocą w rodzinie,

- wskazywanie specjalistycznych ośrodków i instytucji pomocowych,

- współpraca z policją, sądem i innymi instytucjami zgodnie
z obowiązującymi przepisami

- wspieranie uczennic oczekujących urodzenia dziecka.

- zbieranie informacji na temat uczniów zagrożonych demoralizacją

- badania ankietowe uczniów
i rodziców według potrzeb

- wywiady środowiskowe

- współpraca z policją i sądem

- współpraca z instytucjami

- konsultacje pedagoga

- konsultacje psychologa

- zajęcia psychoedukacyjne

- eksponowanie publikacji

- zespół ds. bezpieczeństwa

- wychowawcy

- nauczyciel-bibliotekarz

- pedagog

- psycholog

- przedstawiciele instytucji

- wychowawcy internatu

 

 

Obszar IV: DIAGNOZA I TERAPIA PRZYCZYN TRUDNOŚCI I NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH

Cel

Zadania

Sposób realizacji

Osoby/instytucje odpowiedzialne /realizujące

Rozwiązywanie
i przeciwdziałanie problemom edukacyjnym, emocjonalnym uczniów

Diagnozowanie trudności w uczeniu się:

- rozpoznanie zakresu i skali zjawiska,

- przeprowadzenie wstępnej diagnozy,

- przeprowadzenie wywiadu środowiskowego dotyczącego ucznia.

Udzielenie pomocy:

- wyznaczenie postępowania wspomagającego rozwój ucznia
i oddziaływań korekcyjno-kompensacyjnych, rewalidacyjnych

- objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną,

- ustalenie zasad współpracy specjalista – rodzic – uczeń.

Eliminowanie niepowodzeń szkolnych:

- korekcja i kompensacja zaburzonych funkcji,

- monitorowanie postępów ucznia,

- prowadzenie zajęć rewalidacyjnych dla uczniów posiadających orzeczenie PPP.

- wzmacnianie mocnych stron ucznia

- indywidualizowanie pracy na lekcji

- zajęcia prowadzone przez specjalistów

- zajęcia warsztatowe

- treningi

- dostrzeganie i wspieranie mocnych stron ucznia

- współpraca z instytucjami pomocowymi

- zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, rewalidacyjne.

- pedagog

- psycholog

- terapeuta   pedagogiczny

- wychowawcy

- nauczyciele

 


Działania wychowawcze

 

Szkolny Zespół Wychowawczy powoływany jest zarządzeniem dyrektora szkoły w ostatnim tygodniu poprzedzającym nowy rok szkolny.

 

Zadania Szkolnego Zespołu Wychowawczego

  1. Koordynuje całość działań profilaktyczno-opiekuńczych w szkole.
  2. Stawia wnioski i propozycje zmierzające do doskonalenia pracy opiekuńczo-wychowawczej szkoły.
  3. Czuwa nad przestrzeganiem praw ucznia.
  4. Utrzymuje kontakt z instytucjami działającymi na rzecz szkoły rodziców i nauczycieli.
  5. Czuwa nad realizacją działań profilaktycznych.
  6. Dokonuje określonych analiz sytuacji wychowawczej w szkole w oparciu o materiały przygotowane przez wychowawców.
  7. Omawia i podejmuje decyzje w sprawach ważnych dotyczących uczniów.
  8. Dokonuje analizy sytuacji wychowawczej w szkole przynajmniej przed klasyfikacyjnym i podsumowującym posiedzeniem rady pedagogicznej.
  9. Dokonuje okresowej analizy w zakresie uzależnień i zagrożeń problemami społecznego niedostosowania.
  10. Dokonuje okresowej analizy problemów edukacyjnych uczniów ze środowisk problemowych.
  11. Zapoznaje nauczycieli i rodziców z nowościami dotyczącymi wychowania.
  12. Posiada następującą dokumentację:

a)     plan pracy Szkolnego Zespołu Wychowawczego,

b)     księgę protokołów Szkolnego Zespołu Wychowawczego,

c)      rejestr obecności na zebraniach Szkolnego Zespołu Wychowawczego,

  1. Dwa razy w roku przygotowuje sprawozdanie z pracy.

 

Zadania wychowawcy oddziału

  1. Identyfikuje ucznia ze szkołą, zapoznaje uczniów i ich rodziców ze Statutem Szkoły
    i wszystkimi regulaminami obowiązującymi w placówce.
  2. Rozpoznaje środowisko ucznia i wewnętrzne życie klasy.
  3. Jest animatorem życia zbiorowego oraz negocjatorem i mediatorem w rozstrzyganiu kwestii spornych wewnątrz zespołowych oraz między uczniami a dorosłymi.
  4. Otacza indywidualną troską i opieką wychowawczą każdego ze swoich uczniów.
  5. Współdziała z nauczycielami uczącymi w klasie, której jest wychowawcą w celu doskonalenia procesu dydaktyczno-wychowawczego.
  6. Współpracuje z pedagogiem i psychologiem oraz doradca zawodowym, którzy świadczą kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów.
  7. Organizuje odpowiednie formy pomocy na terenie szkoły i w placówce pozaszkolnej zgodnie z rozporządzeniem MEN w sprawie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  8. Kontaktuje się z rodzicami uczniów poprzez:

a)     zebrania ogólne,

b)    spotkania okolicznościowe,

c)     zebrania rady  klasowej,

d)    zebrania klasowe,

e)     konsultacje indywidualne,

f)      wizyty domowe,

g)     rozmowy telefoniczne,

h)     korespondencja.

  1. Inspiruje i organizuje prace społeczne na rzecz szkoły.
  2. Inicjuje samorządną działalność uczniów poprzez stwarzanie dogodnych warunków do statutowej działalności organizacji uczniowskich.
  3. Systematycznie wpływa na wychowanków w celu kształtowania ich poczucia odpowiedzialności za własne czyny.
  4. Czuwa nad realizacją obowiązku szkolnego i obowiązku nauki.
  5. Diagnozuje potrzeby wychowawcze uczniów.
  6. Bierze udział w pracach Szkolnego Zespołu Wychowawczego.
  7. Realizuje Szkolny program profilaktyczno – wychowawczy.
  8. Stwarza warunki do samorealizacji uczniów.
  9. Współpracuje z opiekunem praktyk zawodowych.
  10. Wspólnie z rodzicami dba o rozwój intelektualny i moralny ucznia.
  11. Ustala z uczniem ocenę zachowania.
  12. Jest rzecznikiem praw ucznia i przyjacielem młodzieży.
  13. Współdziała z pielęgniarką szkolną realizując zadania wychowania prozdrowotnego.

 

Formy współpracy wychowawcy z rodzicami

  1. Wspólne opracowywanie planów współpracy i współdziałania na zebraniach ogólnych.
  2. Informowanie rodziców o wymaganiach stawianych ich dzieciom oraz o celach, programach, formach i metodach pracy klasy i szkoły, a także o zasadach oceniania, promowania i klasyfikowania.
  3. Stałe zapoznawanie rodziców z aktualną sytuacją dziecka w szkole, postępami
    w nauce i sprawowaniu oraz wskazanie możliwości polepszania tego stanu.
  4. Udzielenie wskazówek rodzicom jak mogą pomóc swoim dzieciom w nauce.
  5. Udzielanie pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych poszczególnych uczniów.
  6. Umożliwienie rodzicom aktywności wychowawczej, kulturalnej i organizacyjnej
    w klasie i szkole oraz prezentowanie ich osiągnięć w tym zakresie.
  7. Włączanie rodziców do udziału w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych,
    na wycieczkach i imprezach szkolnych i klasowych.
  8. Uzgadnianie wspólnych zamierzeń i metod działania oraz oceniania efektów.
  9. Uświadomienie sobie przez obie strony odpowiedzialności za rozwój dziecka.
  10. Wspólnie z rodzicami i uczniami tworzy Plan pracy wychowawczej swojej klasy.
  11. Kontroluje realizację zadań i podjętych zobowiązań klasy.
  12. Wspólnie z Radą rodziców planuje imprezy klasowe, wycieczki, biwaki i inne formy zajęć pozalekcyjnych.

 

 

 

Tematyka godzin wychowawczych

 

KULTURA OSOBISTA

  1. Określamy podstawowe zasady dobrego zachowania w szkole i poza nią – współczesne savoir-vivre.
  2. Strój ukrywa i odkrywa znaczenia - dyskutujemy o stosowności stroju w zależności
    od okoliczności i miejsca.
  3. Na czym polega kultura słowa we współczesnej rzeczywistości sms-ów, portali społecznościowych itp.
  4. Prezentujemy różne sposoby dyplomatycznych zachowań w sytuacjach konfliktowych.
    1. Rozmawiamy o znaczeniach komunikacji niewerbalnej (pozasłownej) i werbalnej  – rola gestów, min, zachowań w sytuacjach konfliktowych oraz umiejętność odczytywania sygnałów z otoczenia.
    2. Promujemy ciekawe książki, interesujące filmy, pasjonujące spotkania z literaturą 
      i sztuką – nasze zainteresowania i pasje.
    3. Co to znaczy „wysoka kultura osobista”? Zderzenie poglądów i znaczeń.
      1. Budowanie wartości moralnych sprawiedliwość, tolerancja, solidarność, demokracja, wolność , szacunku dla siebie i innych.

 

 

 

 

ROZWÓJ PSYCHOFIZYCZNY

  1. Dyskutujemy o różnych sposobach rozładowywania stresu. Czym jest stres? Najczęstsze sytuacje stresogenne, formy relaksacyjne, rola sportu i czynnego wypoczynku.
  2. Sukcesy i porażki szkolne i życiowe - rozmawiamy o kształtowaniu umiejętności pokonywania trudności (tematy dotyczące problemów w nauce czy też zachowaniu, konfliktów powstałych pomiędzy nauczycielem i uczniem lub pomiędzy samymi uczniami, ucieczek z lekcji spowodowanych trudnościami w nauce).
  3. Potrafimy rozwiązywać trudne sytuacje - być dyplomata w szkole, w rodzinie, wśród przyjaciół.
  4. Określamy własny temperament - rozwiązywanie różnorodnych testów psychologicznych, umożliwiających uczniowi dostrzeżenie własnej odrębności.
  5. Rola pozytywnej samooceny i wiary w siebie oraz znaczenie samokrytycyzmu w życiu jednostki i grupy (wszelkie działania mobilizujące do pracy nad sobą  i pogadanki dyscyplinujące uczniów).

 

ZAGROŻENIA/PROFILAKTYKA

  1. Dlaczego młodzi ludzie palą? Omawiamy przyczyny podejmowania decyzji o paleniu. Określamy sposoby walki z nałogiem. Dlaczego warto być wolnym od papierosa – promujemy modę na niepalenie?
  2. Ostrzegamy przed narkomanią! Dyskutujemy o narkomanii, manipulacji dilerów narkotykowych i sposobach ich działania.
  3. Zagrożenia związane z zażywaniem dopalaczy.
  4. Anoreksja – choroba duszy i ciała (można wykorzystać materiały znajdujące się na specjalnych stronach internetowych – lekcja w pracowni komputerowej)
  5. Omawiamy mechanizm działania sekt, sposoby naboru – wakacyjne pułapki i oferty taniego wypoczynku.
  6. Na czym polega postawa asertywna. Określamy konsekwencje i zalety postawy negacji wobec zła.
  7. Co wiemy o AIDS? Pomiędzy prawdą a mitem.
  1. Zapoznanie uczniów z mechanizmem uzależnienia oraz rodzajami środków uzależniających.

 

 

 

 

 

DORADZTWO EDUKACYJNO-ZAWODOWE

  1. Mój styl uczenia się – czyli być coraz lepszym w nauce (kl. I)
  2. Moje zdolności i uzdolnienia (kl. I)
  3. Rozwijanie kompetencji personalnych i społecznych (kl. II)
  4. Mój świat wartości (kl. II)
  5. Wyznaczanie celów życiowych (kl. III)
  6. Wybór zawodu – świadomy czy przypadkowy? (kl. III)
  7. Tendencje na rynku pracy – branże przyszłości (kl. IV)
  8. Planuję rozwój edukacyjno-zawodowy (kl. IV)

 

WSPÓŁDZIAŁANIE W GRUPIE

  1. Organizacja zespołu klasowego.
  2. Jak radzić sobie z presją grupy?
  3. Konsekwencje i przywileje przebywania w grupie. Jesteśmy odpowiedzialni za dobre relacje w grupie.
  4. Postawa tolerancji wobec drugiej osoby – inny nie znaczy gorszy.
  5. Planujemy klasową wycieczkę.
  6. Kultura bycia, czyli SAVOIR VIVRE na co dzień.

 

POSTAWA WOBEC OBOWIĄZKÓW SZKOLNYCH

  1. Zapoznanie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania/z procedurami przeprowadzania egzaminów zewnętrznych.
  2. Jak efektywnie się uczyć? Umiejętność planowania i organizowania własnego czasu.
  3. Semestralna/Roczna ocena zachowania.
  4. Kryteria wyboru zawodu/Moje dalsze plany edukacyjno-zawodowe.
  5. Moje mocne i słabe strony/Zawody deficytowe i nadwyżkowe.
  6. Wybieramy przedmioty maturalne.
  7. Porozmawiajmy o naszych celach życiowych/Możliwości pracy w kraju i za granicą.
  8. Umiejętne gospodarowanie czasem pracy i wolnym od zajęć.
  9. Zasady właściwego zachowania w różnych sytuacjach.

 

PEŁNIENIE RÓL SPOŁECZNYCH

  1. Dyskusja, negocjacje, kompromis – doskonalimy umiejętności komunikacji interpersonalnej.
  2. Znaczenie rodziny w życiu człowieka/Miłość i odpowiedzialność.
  3. Świadome rodzicielstwo / Odpowiedzialność za siebie i innych.
  4. Czy warto angażować się w życie społeczne?
  5. Troska o środowisko naturalne.
  6. Wolontariat, organizacje charytatywne – dlaczego warto działać?
  7. Prawa i obowiązki obywatela Rzeczpospolitej w świetle Konstytucji /Normy moralne i prawne regulujące życie społeczne / Rola wolności w życiu człowieka.

 

Zadania Samorządu Uczniowskiego

  1. Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie naszej szkoły.
  2. Każda klasa wybiera swoich przedstawicieli, którzy reprezentują ją na forum szkoły.
  3. Zarząd samorządu, wyłoniony w demokratycznych wyborach, reprezentuje całą społeczność szkolną i każdego ucznia z osobna, dba o wspólne dobro.
  4. Zarząd samorządu kontaktuje się w imieniu wszystkich uczniów z dyrekcją i radą pedagogiczną.
  5. Najważniejsze decyzje podejmowane są na zebraniach Samorządu Uczniowskiego.
  6. Samorząd reprezentuje szkołę w działaniach pozaszkolnych.
  7. Jest współgospodarzem szkoły i partnerem rady pedagogicznej w tworzeniu warunków do pełnego rozwoju szkoły.
  8. Ma obowiązek stać na straży przestrzegania Statutu Szkoły.
  9. Ma prawo do otrzymywania wsparcia ze strony dyrekcji i rady pedagogicznej.
  10. W sytuacjach konfliktowych ma obowiązek reprezentowania kolegów.
  11. Samorząd Uczniowski bierze udział w podejmowaniu wyzwań współczesnego świata.
  12. Samorząd Uczniowski jest otwarty na korzystanie z postępu naukowo – technicznego.
  13. Opiniuje nagrody, stypendia i wyróżnienia.

 

Zadania Rady Rodziców

  1. Współpracuje ze szkołą w procesie nauczania i wychowania młodzieży.
  2. Uchwala w porozumieniu z radą pedagogiczną program wychowawczy
    i profilaktyczny szkoły.
  3. Opiniuje programy i harmonogramy poprawy efektywności kształcenia i wychowania młodzieży.
  4. Służy pomocą w rozwiązywaniu trudnych problemów dotyczących zachowania młodzieży.
  5. Pomaga w zorganizowaniu czasu wolnego młodzieży.
  6. Pomaga w organizowaniu imprez i uroczystości szkolnych:

a)     rozpoczęcie roku szkolnego,

b)     ślubowanie klas pierwszych,

c)      Dzień Edukacji Narodowej,

d)     Wigilia szkolna,

e)     połowinki klasowe,

f)      studniówka,

g)     święto szkoły,

h)     zakończenie roku szkolnego,

i)       Międzynarodowy Dzień Kobiet.

  1. Udziela pomocy finansowej uczniom potrzebującym.

 

Zadania pedagoga szkolnego

1.    Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów,

2.    Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów,

3.    Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb,

4.    Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży,

5.    Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów,

6.    Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,

7.    Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów,

8.    Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

9.    Prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,

10. Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym uczniów, we współpracy z rodzicami uczniów,

11. Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

Zadania psychologa szkolnego

1.    Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów,

2.    Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów,

3.    Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb,

4.    Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży,

5.    Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów,

6.    Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,

7.    Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów,

8.    Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

9.    Prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,

10. Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym uczniów, we współpracy z rodzicami uczniów,

11. Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

Zadania szkolnego doradcy zawodowego

1.    Systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na działania związane z realizacją doradztwa zawodowego,

2. Prowadzenie zajęć z zakresu doradztwa zawodowego,

3. Opracowywanie we współpracy z innymi nauczycielami, w tym nauczycielami wychowawcami opiekującymi się oddziałami, psychologiem i pedagogiem, programu realizacji doradztwa zawodowego oraz koordynowanie jego realizacji,

4. Wspieranie nauczycieli, w tym nauczycieli wychowawców opiekujących się oddziałami, psychologa i pedagoga, w zakresie realizacji działań określonych w programie realizacji doradztwa zawodowego,

5. Koordynowanie działalności informacyjno-doradczej realizowanej przez szkołę, w tym gromadzenie, aktualizowanie i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia,

6. Realizowanie działań wynikających z programu realizacji doradztwa zawodowego,

7. Prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów,

8. Koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę,

9. Współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,

10. Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

 

Zadania internatu szkolnego

  1. Zapewnienie wychowankom opieki, wyżywienia oraz bezpiecznego pobytu.
  2. Poznawanie wychowanków oraz ich sytuacji rodzinnej
  3. Współdziałanie z rodzicami, wychowawcami klas oraz pedagogiem i psychologiem szkolnym w realizacji działań wychowawczych.
  4. Wdrażanie do kultywowania tradycji internatu, szkoły, regionu i narodu.
  5. Rozwijanie cech: uczciwość, odpowiedzialność, umiejętność życia z innymi i dla innych jako przygotowanie do życia w społeczeństwie.
  6. Propagowanie zdrowego stylu życia wolnego od nałogów.
  7. Upowszechnianie kultury fizycznej i dbałości o własne zdrowie.
  8. Rozwijanie samorządności.
  9. Wdrażanie do samodzielnego wykonywania prac porządkowo-gospodarczych.
  10. Stwarzanie warunków do rozwijania zainteresowań i pasji w związku z postępem naukowym, technicznym i kulturalnym współczesnego świata.
  11. Kształtowanie prawidłowego stosunku wychowanka do przyrody i tradycji narodowych.

 

Zadania biblioteki szkolnej

  1. Kształcenie nawyków zachowań zgodnych z normami społecznymi i moralnymi.
  2. Kształtowanie postawy patriotycznej.
  3. Uświadamianie korzyści i zagrożeń płynących z Internetu.
  4. Wyrabianie nawyku kontaktu z książką.
  5. Przeciwdziałanie uzależnieniom i promocja zdrowego stylu życia.
  6. Indywidualna pomoc dla uczniów w rozwiązywaniu ich problemów.

 

Zadania zespołu do spraw bezpieczeństwa

  1. Integrowanie działań wszystkich podmiotów szkolnych (nauczycieli, uczniów, rodziców) oraz współpracujących ze środowiskiem (policją, sądem, strażą pożarną itp.) w zakresie bezpieczeństwa.
  2. Koordynowanie działań w zakresie bezpieczeństwa w ramach realizowanych w szkole programów.
  3. Diagnoza występujących w szkole zagrożeń.
  4. Wdrażanie procedur postępowania w sytuacjach kryzysowych i zagrożeń.
  5. Podejmowanie działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa uczniów w szkole
    i na terenie miasta.
  6. Pomoc nauczycielom przy nawiązywaniu współpracy z odpowiednimi służbami.
  7. Tworzenie programu naprawczego.
  8. Współpraca z rodzicami i środowiskiem.
  9. Dzielenie się wiedzą o mechanizmach zachowań ryzykownych z nauczycielami, uczniami i rodzicami.
  10. Promowanie problematyki bezpieczeństwa.

 

Zadania warsztatów szkolnych

  1. Kształtowanie odpowiedzialności i rozwijanie etosu zawodowego.
  2. Kształtowanie mobilności zawodowej.
  3. Kształtowanie pozytywnej postawy wobec stawianych zadań.
  4. Wdrażanie do samodzielności w rozwiązywaniu problemów.
  5. Wdrażanie do porządku w miejscu pracy i odpowiedzialności za powierzony sprzęt
    i narzędzia.
  6. Uczenie kreatywności.
  7. Wdrażanie do samodzielności i odpowiedzialności za wynik pracy.
  8. Wyrabianie nawyków punktualności i dokładności.
  9. Poszukiwanie, odkrywanie i dążenie na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia celów życiowych i wartości ważnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie.
  10. Dbanie o własne i kolegów bezpieczeństwo.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Monitoring i ewaluacja

Realizacja programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły i wynikających z niego planów pracy wychowawczej na dany rok szkolny wymaga stałej współpracy dyrekcji, nauczycieli, rodziców i uczniów.

Monitorowanie realizacji planów pracy wychowawczej odbywa się poprzez:

  • Obserwację zachowania uczniów przez nauczycieli w trakcie zajęć edukacyjnych,
  • Sprawdzanie dokumentacji wychowawczej,
  • Okresowe sprawdzanie realizacji harmonogramu planu pracy wychowawczej na dany rok szkolny,
  • Nadzorowanie organizacji i przebiegu imprez i uroczystości szkolnych,
  • Stosowanie aktywnych form na lekcjach wychowawczych dotyczących samooceny, samokontroli i współpracy uczniów,
  • Sprawdzanie organizacji wycieczek szkolnych ( karty wycieczek, wpisy do dziennika, itp.),
  • Spotkania z rodzicami w ramach wywiadówek, indywidualnych rozmów, tematyka zebrań, frekwencja, informacje o postępach uczniów i działaniu szkoły),
  • Nadzorowanie organizacji zajęć pozalekcyjnych ( plany pracy, dzienniki),
  • Przeprowadzanie przez nauczycieli, psychologa, pedagoga szkolnego wywiadów dotyczących ucznia,
  • Współpracę z Poradnią psychologiczno- pedagogiczną,
  • Przyjęcie wniosków do pracy wychowawczej na nowy rok szkolny.

Ewaluacja programu wychowawczego i profilaktycznego odbywa się poprzez:

  • Przeprowadzenie ankiet skierowanych do rodziców i uczniów dotyczących spraw wychowawczo-profilaktycznych. Na początku roku szkolnego Zespół wychowawczy określi obszar ewaluacji, który będzie zgodny z polityką oświatową państwa przyjętą na dany rok szkolny,
  • Analizowanie bieżących problemów podczas rady pedagogicznej,
  • Przyjęcie wniosków dotyczących zmiany w Programie wychowawczym
    i profilaktycznym szkoły,
  • Podsumowanie przez lidera Zespołu wychowawczego na posiedzeniu rady pedagogicznej realizacji programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły.

 

Program wychowawczy i profilaktyczny jest dokumentem, który podlegać będzie ciągłemu monitoringowi. Wprowadzane będą zmiany wynikające z potrzeb ulepszania pracy w szkole zarówno nauczycieli jak i młodzieży szkolnej.

 

Szkolny program wychowawczy i profilaktyczny został uchwalony przez radę rodziców
w porozumieniu z radą pedagogiczną, która pozytywnie zaopiniowała program
.

 

 

 

 

………………………………………………

Podpis Przewodniczącego Rady Rodziców

 

 

………………………………………………

Podpis Dyrektora Szkoły

 

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 11.09.2019
Dokument wytworzony przez: Rada Pedagogiczna Zespołu Szkół CKR
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Adam Trejnowski
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 12 września 2019 13:27
Dokument wprowadzony do BIP przez: Franciszek Sewastynowicz
Ilość wyświetleń: 1006
12 września 2019 13:27 (Franciszek Sewastynowicz) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)