Załącznik do uchwały nr 25/2019 z dnia 11.09.2019 r.
ZESPÓŁ SZKÓŁ CENTRUM KSZTAŁCENIA ROLNICZEGO
im. STANISŁAWA STASZICA
W SEJNACH
SZKOLNY PROGRAM
WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYCZNY
„Nadrzędnym celem wychowania jest prowadzenie do pełnego rozwoju osobistego, do bycia człowiekiem uczciwym,
umiejącym żyć z innymi i dla innych.”
SPIS TREŚCI
Podstawy prawne. 3
Misja szkoły. 5
Wizja szkoły. 5
Wprowadzenie. 6
Wizerunek absolwenta – kryteria sukcesów wychowawczych. 8
Priorytetowe treści wychowawcze. 8
Postawy korzystnie wpływające na atmosferę wychowawczą szkoły. 9
Główne cele wychowawcze i profilaktyczne. 9
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2019/2020………………………… .10
Cele i zadania programu. 11
Obszar I: ROZWÓJ OSOBISTY. 11
Obszar II: ROZWÓJ SPOŁECZNY. 13
Obszar III: PROFILAKTYKA ZAGROŻEŃ.. 19
Obszar IV: DIAGNOZA I TERAPIA PRZYCZYN TRUDNOŚCI I NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH. 25
Działania wychowawcze. 27
Zadania Szkolnego Zespołu Wychowawczego. 27
Zadania wychowawcy oddziału. 27
Formy współpracy wychowawcy z rodzicami 28
Tematyka godzin wychowawczych. 29
Zadania Samorządu Uczniowskiego. 32
Zadania Rady Rodziców.. 32
Zadania pedagoga szkolnego. 33
Zadania psychologa szkolnego. 33
Zadania szkolnego dorady zawodowego. 34
Zadania internatu szkolnego. 35
Zadania biblioteki szkolnej 35
Zadania zespołu do spraw bezpieczeństwa. 35
Zadania warsztatów szkolnych. 36
Monitoring i ewaluacja. 37
Podstawy prawne
Misja szkoły
Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica w Sejnach przygotowuje uczniów i słuchaczy do życia w warunkach współczesnego świata, wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy.
Wizja szkoły
Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica w Sejnach to uznana szkoła podejmująca działania:
Wprowadzenie
Rodzice są pierwszymi wychowawcami swoich dzieci, nauczyciele wspomagają ich wszechstronny i harmonijny rozwój, a uczeń akceptuje siebie i jest otwarty na potrzeby drugiego człowieka.
WYCHOWANIE
Proces wspomagania dziecka w rozwoju, ukierunkowany na osiągnięcie pełni dojrzałości: fizycznej, psychicznej, społecznej i duchowej.
PROFILAKTYKA
Proces wspomagania człowieka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu, a także ograniczenie i likwidowanie czynników blokujących i zaburzających zdrowe życie.
Wyróżnia się trzy rodzaje profilaktyki:
Profilaktyka w szkole jest realizowana w oparciu o Szkolny Program Wychowawczy
i Profilaktyczny, dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów i lokalnego środowiska. Program ten jest programem różnorodnych działań, które nie mogą być zredukowane tylko do zajęć edukacyjnych, jest programem działań opartych na modelu proponowanym przez współczesną profilaktykę, jej koncepcje czynników ryzyka i czynników chroniących.
Działania profilaktyczne mogą być realizowane w projektach międzyprzedmiotowych
np. na wychowaniu do życia w rodzinie, edukacji dla bezpieczeństwa, na lekcjach biologii, wiedzy o społeczeństwie, wychowania fizycznego, religii i innych przedmiotach. Wśród tych działań powinny znaleźć się przyjęte i wszystkich obowiązujące zasady i reguły postępowania, które znane są nauczycielom, uczniom i rodzicom, ustalony system reagowania kryzysowego np. procedury postępowania nauczycieli i metody współpracy szkół z policją w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją, ustalone sposoby komunikacji.
Ważnym elementem profilaktyki jest rozwijanie systemu poradnictwa młodzieżowego i rodzinnego, a także działania nastawione na rozwiązywanie i przeciwdziałanie problemom edukacyjnym uczniów poprzez wstępne diagnozowanie i podejmowanie działań naprawczych przyczyn niepowodzeń szkolnych.
Standardową ofertę powinno stanowić poradnictwo dotyczące problemów emocjonalnych, rodzinnych, negatywnego wpływu subkultur, problemów powstających na tle nowych, zmuszających do konkurencji warunków życia.
Realizacja Szkolnego Programu Wychowawczego i Profilaktycznego zgodnie z jego założeniami ma doprowadzić do aktywnego rozwoju wszystkich sfer osobowości ucznia
i umożliwić mu osiągnięcie szerokorozumianego sukcesu w tak trudnym dla niego okresie adolescencji. Zaspokajając jego potrzeby, nauczyciele, a w szczególności wychowawcy kształtują samodzielne myślenie, budują wzajemne zaufanie, uczą otwartości na drugiego człowieka, wskazują jak radzić sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi, wprowadzają normy sprzyjające postawom etycznym, zdrowemu stylowi życia bez substancji psychoaktywnych, wypracowują sposoby radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych, dostarczają wiedzy o dobrym i zdrowym życiu, dają osobiste wsparcie.
Program przeznaczony jest do realizacji przez wychowawców klas podczas godzin
z wychowawcą we współpracy z nauczycielami wszystkich przedmiotów, pedagogiem, psychologiem, doradcą zawodowym, pielęgniarką szkolną i pozostałymi pracownikami szkoły, w zależności od stanu zasobów, potrzeb klasy oraz przy współpracy z rodzicami
i środowiskiem lokalnym.
Szkolny Program Wychowawczy i Profilaktyczny dotyczy następujących obszarów:
Prawidłowy rozwój dziecka uzależniony jest od zaspokojenia jego potrzeb,
a w szczególności:
Wizerunek absolwenta – kryteria sukcesów wychowawczych
Zakłada się, że w wyniku systematycznych, skorelowanych oddziaływań edukacyjnych
i wychowawczych uczeń:
Priorytetowe treści wychowawcze
Postawy korzystnie wpływające na atmosferę wychowawczą szkoły
Główne cele wychowawcze i profilaktyczne
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2019/2020
Cele i zadania programu
Obszar I: ROZWÓJ OSOBISTY
Cel |
Zadania |
Sposób realizacji |
Osoby/instytucje odpowiedzialne/realizujące |
Wspieranie rozwoju osobowości młodego człowieka |
Wspomaganie umiejętności samopoznania: - wzbogacanie słownictwa dotyczącego samopoznania - wykorzystywanie sytuacji szkolnych do treningu rozpoznawania własnych emocji, uczuć, predyspozycji i deficytów (słabych i mocnych stron), - wdrażanie do autorefleksji. Stymulowanie rozwoju samoakceptacji - wdrażanie do samooceny i akceptacji własnych mocnych i słabych stron. - kształtowanie umiejętności kontrolowania zachowania, panowania nad emocjami i dowolnego kreowania własnego wizerunku. Umiejętność wykorzystania własnego potencjału: - motywowanie do nauki i rozwoju, - rozbudzanie i poszerzanie zainteresowań uczniów, stwarzanie warunków do realizowania działań wynikających - rozbudzanie ciekawości poznawczej; rozwijanie zdolności twórczego myślenia, - kreowanie warunków sprzyjających rozwojowi indywidualnych talentów i uzdolnień, - wspomaganie w radzeniu sobie z własnymi niedoskonałościami, - wspieranie ucznia o specyficznych potrzebach edukacyjnych |
- zajęcia warsztatowe - zajęcia integracyjne - godziny z wychowawcą - lekcje biblioteczne - koła zainteresowań - konsultacje - konkursy, olimpiady, szkolne i pozaszkolne - imprezy edukacyjne i inne - lekcje przedmiotowe
|
- dyrekcja - wychowawcy klas - pedagog - psycholog - doradca zawodowy - nauczyciele przedmiotów - nauczyciel bibliotekarz - wychowawcy internatu |
Kształtowanie postaw prozdrowotnych |
Wzbogacanie wiedzy dotyczącej zdrowego - propagowanie wiedzy dotyczącej zdrowego stylu życia (higieny pracy, nauki i odpoczynku, odżywiania się), - uświadamianie skutków zagrożeń cywilizacyjnych, - rozpowszechnianie wiedzy dotyczącej konstruktywnych metod radzenia sobie ze stresem. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie: - uświadamianie zdrowotnych konsekwencji własnych decyzji na przykładach zachowań ryzykownych, - kształtowanie postawy wstrzemięźliwości i niezależności. Wyrabianie nawyków i umiejętności sprzyjających zachowaniu zdrowia: - uświadamianie znaczenia higieny osobistej, - promowanie aktywnych i atrakcyjnych form spędzania czasu wolnego, - propagowanie zasad udzielania pierwszej pomocy. |
- zajęcia warsztatowe - lekcje biologii, wychowania do życia - godziny z wychowawcą - eksponowanie publikacji z zakresu profilaktyki zdrowia z zasobów biblioteki - pokazy udzielania pierwszej pomocy - zajęcia pozalekcyjne umożliwiające prawidłowy rozwój psychofizyczny, - spotkania z pielęgniarką - udział w programach profilaktycznych - Dzień Sportu |
- dyrekcja - pielęgniarka - opiekun SU - nauczyciele: biologii, wychowania fizycznego, wychowania do życia - wychowawcy klas - nauczyciel bibliotekarz - opiekunowie kół zainteresowań - wychowawcy internatu |
Obszar II: ROZWÓJ SPOŁECZNY
Cel |
Zadania |
Sposób realizacji |
Osoby/instytucje odpowiedzialne /realizujące |
Wyposażenie ucznia w umiejętności niezbędne do współdziałania
|
Znajomość i przestrzeganie norm współżycia społecznego: - promowanie zasad kulturalnego zachowania się w relacjach społecznych, - kształtowanie poszanowania cudzych praw i potrzeb - wzbogacanie wiedzy dotyczącej ról społecznych, hierarchii Doskonalenie kompetencji emocjonalnych i społecznych: - wdrażanie do rozpoznawania emocji i uczuć, - rozwijanie wrażliwości społecznej i wrażliwości do empatii, - wdrażanie do wyrażania uczuć, komunikowania własnych potrzeb i wywierania wpływu na innych ludzi w sposób akceptowany społecznie, - kształcenie umiejętności współpracy w zespole rówieśniczym - kształtowanie umiejętności efektywnego zachowania się Eliminowanie zachowań agresywnych: - rozpoznawanie i nazywanie zachowań agresywnych, - kształtowanie postaw odrzucających przemoc, - kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów |
- zajęcia warsztatowe i integracyjne - godziny z wychowawcą - lekcje, wystawy biblioteczne - wychowanie do życia w rodzinie - lekcje przedsiębiorczości - zajęcia pozalekcyjne i sportowe - wycieczki, imprezy klasowe i szkolne - zawody sportowe i konkursy - działalność SU
|
- wychowawcy - nauczyciel-bibliotekarz - nauczyciele przedmiotów - pedagog - psycholog - doradca zawodowy - opiekun SU - wychowawcy internatu |
Przygotowanie do podejmowania |
Znajomość zasad funkcjonowania szkoły: - zapoznanie uczniów klas I, ich rodziców ze Statutem szkoły, Szkolnym Programem Wychowawczo-Profilaktycznym - uświadamianie praw i obowiązków uczniów oraz rodziców - tworzenie zwyczajów i tradycji szkoły. Wytworzenie potrzeby aktywnego udziału w życiu szkoły, stymulowania postaw prospołecznych: - włączenie do społeczności szkolnej uczniów klas I, - kształtowanie poczucia przynależności do wspólnoty klasowej - tworzenie zwyczajów i tradycji szkoły, - kształtowanie poczucia współodpowiedzialności za grupę - wdrażanie do poszanowania mienia społecznego. Kreowanie pożądanych postaw wobec obowiązków: - zapoznanie uczniów z ich prawami i obowiązkami szkolnymi - monitorowanie realizacji obowiązku szkolnego, eliminowanie nieusprawiedliwionej absencji, - kształtowanie pożądanych postaw wobec obowiązków szkolnych poprzez przestrzeganie procedur zawartych - stymulowanie aktywności uczniów w społeczności klasowej, szkolnej i lokalnej (np. wolontariat). |
- godziny z wychowawcą - lekcje, wystawy biblioteczne - zebrania z rodzicami - wybory samorządu klasowego - ślubowanie klas pierwszych
- lekcje WOS - monitorowanie frekwencji - dokumentowanie życia szkoły – szkolna strona internetowa - działalność SU - Dzień Edukacji Narodowej - Dzień Otwartych Drzwi Szkoły - Połowinki, Studniówka |
- wychowawcy - nauczyciel bibliotekarz - nauczyciele przedmiotów - pedagog - psycholog - nauczyciel odpowiedzialny - opiekun SU - wychowawcy internatu |
Kształtowanie postaw patriotycznych |
Rozpowszechnienie wiedzy o historii i kulturze własnego regionu i kraju: - kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych, - wzbogacanie wiedzy o regionie i kraju, - zaznajamianie z tradycjami, historią i kulturą narodową. Rozwój poczucia tożsamości narodowej i więzi - kształtowanie przywiązania do kraju i jego kulturowego dziedzictwa, - wpajanie patriotyzmu lokalnego, - kształtowanie tożsamości narodowej przy jednoczesnym otwarciu na wartości kultury Europy, - wpajanie szacunku wobec symboli, tradycji i miejsc pamięci narodowej. Aktywizacja działań wynikających z postaw patriotycznych: - kształtowanie potrzeby celebrowania świąt narodowych - kształtowanie nawyku właściwych postaw podczas uroczystości i eksponowania symboli narodowych i państwowych, - wdrażanie do opieki nad miejscami pamięci narodowej. |
- organizacja szkolnych imprez okolicznościowych - uroczyste obchody świąt narodowych, ważnych wydarzeń historycznych, religijnych - konkursy, wystawy - wycieczki do muzeum itp. - opieka nad miejscami pamięci narodowej - lekcje historii, WOS, języka polskiego, godziny z wychowawcą, - lekcje, wystawy biblioteczne - działalność klubu historycznego |
- wychowawcy - nauczyciel-bibliotekarz - nauczyciele historii, WOS geografii, języka polskiego, języków obcych - opiekun SU - wychowawcy internatu - opiekun klubu historycznego Unii Europejskiejchowych, waznych wydarzeń historycznych, religijnych |
Kształtowanie postaw |
Uświadomienie cywilizacyjnych zagrożeń dla człowieka - propagowanie wiedzy dotyczącej środowiska przyrodniczego, - tworzenie warunków do poznawania współzależności między różnymi elementami środowiska naturalnego oraz rozumienia przyczyn skutków ingerencji człowieka w świat przyrody, - ukazywanie celowości przeprowadzania akcji ekologicznych. Wypracowanie poszanowania dla środowiska przyrodniczego: - kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan przyrody; troski o jej przyszłość, - motywowanie do uczestniczenia w ochronie środowiska naturalnego. Osobiste zaangażowanie w działania proekologiczne: - wdrażanie do samodzielnego poszukiwania informacji - promowanie i kształtowanie nawyków proekologicznych, - inicjowanie i realizowanie działań korzystnych dla środowiska naturalnego w najbliższym otoczeniu. |
- godziny z wychowawcą - lekcje, wystawy biblioteczne - lekcje biologii, geografii, chemii - akcje ekologiczne Sprzątanie Świata, Dzień Ziemi - wycieczki - akcje organizowane przez SU |
- wychowawcy - nauczyciel-bibliotekarz - nauczyciele, biologii, geografii, chemii - opiekun SU - wychowawcy internatu |
Przygotowanie do podejmowania optymalnych decyzji życiowych |
Dostarczenie informacji niezbędnych w podejmowaniu decyzji: - pomoc uczniom w pogłębianiu wiedzy o interesujących ich zawodach, - zapoznanie ze strukturą szkolnictwa wyższego, zasadami naboru do szkół w systemie elektronicznym. Stworzenie podstaw świadomego wyboru kierunku kształcenia i drogi zawodowej: - wskazywanie czynników istotnych przy wyborze zawodu, profilu kształcenia, takich jak: zdrowie, zainteresowania, zdolności, umiejętności, cechy charakteru i temperamentu, uwarunkowania ekonomiczne, zapotrzebowanie na rynku pracy, - wspomaganie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji zawodowych, w dokonywaniu samooceny – ustaleniu mocnych stron – osiągnięć, sukcesów, zalet osobistych. Kształtowanie właściwej motywacji do pracy i decyzji związanych z planowaniem przyszłości zawodowej oraz poczucia odpowiedzialności za tę przyszłość: - kształtowanie właściwej postawy wobec pracy, długofalowego planowania i realizacji celów,
Wyzwalanie aktywności w podejmowaniu decyzji: - wspomaganie rozwoju umiejętności samodzielnego poszukiwania informacji, gromadzenia koniecznej dokumentacji, - wspieranie osobistej aktywności ucznia w obszarze samopoznania i trafnej oceny posiadanych predyspozycji - uświadomienie rodzicom potrzeby ich aktywnego udziału |
- lekcje przedmiotowe – realizacja treści zawodoznawczych zawartych - lekcje przedsiębiorczości - lekcje WOS - godziny z wychowawcą - eksponowanie publikacji zawodoznawczych - spotkania z przedstawicielami zawodów - spotkania z przedstawicielami szkół, wycieczki do uczelni wyższych - udział w targach zawodoznawczych - spotkania z pielęgniarką - zajęcia warsztatowe - poradnictwo zawodowe - konsultacje z doradcą zawodowym, pedagogiem, psychologiem - spotkania z rodzicami - udział w akcjach, imprezach, - praktyki zawodowe |
- dyrekcja - doradca zawodowy - wychowawcy - nauczyciel-bibliotekarz - nauczyciele przedsiębiorczości, WOS - nauczyciele przedmiotów - pedagog, psycholog - pielęgniarka - rodzice - uczniowie - przedstawiciele instytucji wspierających planowanie kariery - nauczyciele zawodu - doradca zawodowy |
Obszar III: PROFILAKTYKA ZAGROŻEŃ
Cel |
Zadania |
Sposoby realizacji |
Osoby/instytucje odpowiedzialne /realizujące |
Doskonalenie warunków bezpiecznego funkcjonowania ucznia w szkole |
Zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ucznia w szkole: - ochrona uczniów przed skutkami niepożądanych działań ludzi z zewnątrz, - wdrażanie uczniów do przestrzegania procedur i przepisów związanych z bezpieczeństwem, - doskonalenie kompetencji kadry pedagogicznej w zakresie znajomości i przestrzegania przepisów, - eliminowanie zagrożeń pożarowych, - zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz odpoczynku między lekcjami, - ochrona mienia społecznego, - przeciwdziałanie agresji w szkole, - eliminowanie zagrożeń związanych z zachowaniami ryzykownymi uczniów. Ukształtowanie umiejętności samodzielnego, codziennego dbania o własne bezpieczeństwo: - zaznajamianie z przepisami bhp, drogami ewakuacyjnymi - zaznajamianie i systematyczne przypominanie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach, podróżowania, nawiązywania znajomości, wypoczynku nad wodą itp., - zaznajamianie z zasadami bezpiecznego korzystania Doskonalenie umiejętności rozpoznawania zagrożeń - kształtowanie gotowości i umiejętności udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, - uświadamianie zagrożeń związanych z życiem towarzyskim, podróżami, aktywnością w okresach wolnych od nauki, - doskonalenie umiejętności szacowania ryzyka sytuacyjnego, rozpoznawanie nietypowych sygnałów niebezpieczeństwa, - uświadamiane zagrożeń związanych z korzystaniem z Internetu, - uświadomienie zagrożeń związanych z nieprzestrzeganiem przepisów ruchu drogowego. Eliminowanie z życia szkoły agresji: - doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania zachowań agresywnych, - kształtowanie postaw odrzucających przemoc oraz umiejętności nieagresywnego, asertywnego zachowywania się w sytuacjach konfliktowych i problemowych, - monitorowanie nasilenia zjawiska agresji w szkole. |
- godzina z wychowawcą - eksponowanie publikacji - lekcje edukacji dla bezpieczeństwa - lekcje informatyki - rozmowy z uczniami - obserwacje - zajęcia warsztatowe - udział w programach dotyczących bezpieczeństwa uczniówkoła bez przemocy" "i szkoły, szkoły Tydzień Przedsiębiorczości)' programach nauczania poszczególnych przedmiotów, do szkół |
- zespół ds. bezpieczeństwa - wychowawcy - nauczyciel-bibliotekarz - nauczyciel informatyki - pedagog - psycholog - nauczyciele - wychowawcy internatu - przedstawiciele służb mundurowych, Sądu, MKRPA, GOPS-u i MOPS-u. |
Wspieranie nabywania umiejętności radzenia sobie |
Wpojenie wiedzy niezbędnej dla podejmowania - doskonalenie umiejętności rozpoznawania czynników ryzyka i właściwego oceniania poziomu zagrożenia, - propagowanie wiedzy o społecznych mechanizmach wywierania wpływu i konstruktywnych sposobach radzenia sobie z nimi (negocjacje, mediacje, asertywna komunikacja własnych potrzeb, sztuka odmawiania, dyskusji). Wspieranie rozwoju autonomii i umiejętności dbania - kształtowanie odpowiedzialności za własne zdrowie, - stymulowanie rozwoju samoakceptacji i samokontroli, - wspieranie rozwoju niezależności od opinii grupy - wspieranie rozwoju silnych więzi emocjonalnych Doskonalenie umiejętności w osobistym działaniu: - wykorzystywanie nadarzających się okazji do praktycznego zastosowania wiedzy o technikach opierania się niepożądanym wpływom, - kształtowanie umiejętności proszenia o pomoc Podniesienie kompetencji wychowawczych rodziców (opiekunów): - kształtowanie pożądanych postaw i zachowań rodziców wobec zagrożeń związanych z sytuacjami ryzykownymi, - wzbogacanie wiedzy o prawidłowościach rozwoju psychofizycznego w okresie dorastania, - podnoszenie umiejętności rozpoznawania sytuacji |
- godzina z wychowawcą - eksponowanie publikacji - realizacja programów profilaktycznych - konsultacje pedagoga - konsultacje psychologa - rozmowy z uczniami
|
- wychowawcy - nauczyciel-bibliotekarz - pedagog - psycholog - wychowawcy internatu |
Eliminowanie wagarów jako podstawowego czynnika zwiększającego zagrożenie demoralizacją |
Kontrolowanie aktualnego zakresu i charakteru zjawiska wagarów: - monitorowanie nasilenia nieusprawiedliwionej absencji, - rozpoznawanie przyczyn zjawiska indywidualnie i w skali populacji szkolnej. Zminimalizowanie nasilenia zjawiska wagarów: - motywowanie do uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych, pozalekcyjnych i przygotowujących do egzaminów zewnętrznych poprzez: stwarzanie warunków do osiągnięcia sukcesu i uzyskania aprobaty społecznej, wspomaganie - motywowanie uczniów do alternatywnych sposobów spędzania czasu wolnego - realizacja szkolnych procedur utrudniających wagarowanie - udzielanie uczniom i rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, - współpraca z sądem i policją |
- przestrzeganie Programu Poprawy Frekwencji - współpraca z rodzicami - rozmowy z uczniem - współpraca z policją, sądem - konsultacje psychologa i pedagoga
|
- zespół ds. bezpieczeństwa - wychowawcy - pedagog - psycholog - wychowawcy internatu |
Eliminowanie zagrożeń utraty zdrowia i szans rozwojowych przez uzależnienia |
Propagowanie wiedzy podnoszącej efektywność działań profilaktycznych: - aktywne uczestniczenie w lokalnych i krajowych akcjach edukacyjnych, - współpraca z osobami i instytucjami zajmującymi się problematyką uzależnień, - podnoszenie kompetencji rodziców (opiekunów) w zakresie mechanizmów powstawania uzależnień, metod zapobiegania, rozpoznawania objawów zażywania środków uzależniających - przekazanie uczniom informacji na temat możliwości uzyskania pomocy specjalistycznej w sytuacji uzależnienia. Kształtowanie pożądanych społecznie postaw wobec zagrożeń cywilizacyjnych: - promowanie aktywnych i atrakcyjnych form zagospodarowania czasu wolnego, - propagowanie wiedzy dotyczącej zdrowego odżywiania, - rozpowszechnianie wiedzy dotyczącej metod radzenia sobie ze stresem, - propagowanie wiadomości dotyczących zagrożeń cywilizacyjnych, w tym związanych z korzystaniem z Internetu, nawiązywania znajomości przez Internet, ujawniania swoich danych bądź danych innych osób, przestrzegania praw autorskich publikacji, - kreowanie modelu absolwenta, - promowanie zdrowego stylu życia. Zniechęcenie uczniów do eksperymentowania: - reagowanie na próby eksperymentowania środkami uzależniającymi zgodnie z procedurami, - wspieranie rodziców i uczniów w rozwiązywaniu problemów. |
- obserwacje zachowań uczniów - godziny z wychowawcą - eksponowanie publikacji - lekcje biologii i wychowania do życia w rodzinie - zajęcia prowadzone przez specjalistów - realizacja programów profilaktycznych - szkolne, rejonowe konkursy profilaktyczne - zajęcia pozalekcyjne - filmy - Dni Bezpiecznego Internetu - monitorowanie miejsc podwyższonego ryzyka na terenie szkoły |
- wychowawcy - nauczyciel-bibliotekarz - pedagog - psycholog - nauczyciele biologii - pielęgniarka - nauczyciel informatyki - wychowawcy internatu |
Rozpoznawanie zagrożeń występujących |
Rozpoznanie skali i natężenia zagrożeń występujących - monitorowanie nasilenia zjawiska agresji w szkole, - monitorowanie (w miarę możliwości) występowania - ocenianie stopnia realizacji i efektywności programu wychowawczo - profilaktycznego, - badanie postaw wobec środków uzależniających, - rozpoznawanie rozmiarów zagrożeń w środowisku, rodzinie, szkole. Udzielanie pomocy w sytuacji trudnej: - udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom zagrożonym przemocą w rodzinie, - wskazywanie specjalistycznych ośrodków i instytucji pomocowych, - współpraca z policją, sądem i innymi instytucjami zgodnie - wspieranie uczennic oczekujących urodzenia dziecka. |
- zbieranie informacji na temat uczniów zagrożonych demoralizacją - badania ankietowe uczniów - wywiady środowiskowe - współpraca z policją i sądem - współpraca z instytucjami - konsultacje pedagoga - konsultacje psychologa - zajęcia psychoedukacyjne - eksponowanie publikacji |
- zespół ds. bezpieczeństwa - wychowawcy - nauczyciel-bibliotekarz - pedagog - psycholog - przedstawiciele instytucji - wychowawcy internatu
|
Obszar IV: DIAGNOZA I TERAPIA PRZYCZYN TRUDNOŚCI I NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
Cel |
Zadania |
Sposób realizacji |
Osoby/instytucje odpowiedzialne /realizujące |
Rozwiązywanie |
Diagnozowanie trudności w uczeniu się: - rozpoznanie zakresu i skali zjawiska, - przeprowadzenie wstępnej diagnozy, - przeprowadzenie wywiadu środowiskowego dotyczącego ucznia. Udzielenie pomocy: - wyznaczenie postępowania wspomagającego rozwój ucznia - objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, - ustalenie zasad współpracy specjalista – rodzic – uczeń. Eliminowanie niepowodzeń szkolnych: - korekcja i kompensacja zaburzonych funkcji, - monitorowanie postępów ucznia, - prowadzenie zajęć rewalidacyjnych dla uczniów posiadających orzeczenie PPP. - wzmacnianie mocnych stron ucznia - indywidualizowanie pracy na lekcji |
- zajęcia prowadzone przez specjalistów - zajęcia warsztatowe - treningi - dostrzeganie i wspieranie mocnych stron ucznia - współpraca z instytucjami pomocowymi - zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, rewalidacyjne. |
- pedagog - psycholog - terapeuta pedagogiczny - wychowawcy - nauczyciele
|
Działania wychowawcze
Szkolny Zespół Wychowawczy powoływany jest zarządzeniem dyrektora szkoły w ostatnim tygodniu poprzedzającym nowy rok szkolny.
Zadania Szkolnego Zespołu Wychowawczego
a) plan pracy Szkolnego Zespołu Wychowawczego,
b) księgę protokołów Szkolnego Zespołu Wychowawczego,
c) rejestr obecności na zebraniach Szkolnego Zespołu Wychowawczego,
Zadania wychowawcy oddziału
a) zebrania ogólne,
b) spotkania okolicznościowe,
c) zebrania rady klasowej,
d) zebrania klasowe,
e) konsultacje indywidualne,
f) wizyty domowe,
g) rozmowy telefoniczne,
h) korespondencja.
Formy współpracy wychowawcy z rodzicami
Tematyka godzin wychowawczych
KULTURA OSOBISTA
ROZWÓJ PSYCHOFIZYCZNY
ZAGROŻENIA/PROFILAKTYKA
DORADZTWO EDUKACYJNO-ZAWODOWE
WSPÓŁDZIAŁANIE W GRUPIE
POSTAWA WOBEC OBOWIĄZKÓW SZKOLNYCH
PEŁNIENIE RÓL SPOŁECZNYCH
Zadania Samorządu Uczniowskiego
Zadania Rady Rodziców
a) rozpoczęcie roku szkolnego,
b) ślubowanie klas pierwszych,
c) Dzień Edukacji Narodowej,
d) Wigilia szkolna,
e) połowinki klasowe,
f) studniówka,
g) święto szkoły,
h) zakończenie roku szkolnego,
i) Międzynarodowy Dzień Kobiet.
Zadania pedagoga szkolnego
1. Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów,
2. Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów,
3. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb,
4. Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży,
5. Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów,
6. Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
7. Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów,
8. Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
9. Prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
10. Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym uczniów, we współpracy z rodzicami uczniów,
11. Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Zadania psychologa szkolnego
1. Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów,
2. Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów,
3. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb,
4. Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży,
5. Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów,
6. Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
7. Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów,
8. Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
9. Prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
10. Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym uczniów, we współpracy z rodzicami uczniów,
11. Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Zadania szkolnego doradcy zawodowego
1. Systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na działania związane z realizacją doradztwa zawodowego,
2. Prowadzenie zajęć z zakresu doradztwa zawodowego,
3. Opracowywanie we współpracy z innymi nauczycielami, w tym nauczycielami wychowawcami opiekującymi się oddziałami, psychologiem i pedagogiem, programu realizacji doradztwa zawodowego oraz koordynowanie jego realizacji,
4. Wspieranie nauczycieli, w tym nauczycieli wychowawców opiekujących się oddziałami, psychologa i pedagoga, w zakresie realizacji działań określonych w programie realizacji doradztwa zawodowego,
5. Koordynowanie działalności informacyjno-doradczej realizowanej przez szkołę, w tym gromadzenie, aktualizowanie i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia,
6. Realizowanie działań wynikających z programu realizacji doradztwa zawodowego,
7. Prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów,
8. Koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę,
9. Współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,
10. Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Zadania internatu szkolnego
Zadania biblioteki szkolnej
Zadania zespołu do spraw bezpieczeństwa
Zadania warsztatów szkolnych
Monitoring i ewaluacja
Realizacja programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły i wynikających z niego planów pracy wychowawczej na dany rok szkolny wymaga stałej współpracy dyrekcji, nauczycieli, rodziców i uczniów.
Monitorowanie realizacji planów pracy wychowawczej odbywa się poprzez:
Ewaluacja programu wychowawczego i profilaktycznego odbywa się poprzez:
Program wychowawczy i profilaktyczny jest dokumentem, który podlegać będzie ciągłemu monitoringowi. Wprowadzane będą zmiany wynikające z potrzeb ulepszania pracy w szkole zarówno nauczycieli jak i młodzieży szkolnej.
Szkolny program wychowawczy i profilaktyczny został uchwalony przez radę rodziców
w porozumieniu z radą pedagogiczną, która pozytywnie zaopiniowała program.
………………………………………………
Podpis Przewodniczącego Rady Rodziców
………………………………………………
Podpis Dyrektora Szkoły
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. St. Staszica w Sejnach