Załącznik do Statutu ZSCKR w Sejnach
Uchwalony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej 22.11.2012r.
REGULAMIN RADY PEDAGOGICZNEJ
ZESPOŁU SZKÓŁ CENTRUM KSZTAŁCENIA ROLNICZEGO IM. S. STASZICA
Działając na podstawie art.43 ust.2 Ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty(Dz. U. nr 95 poz.425 z późniejszymi zmianami) Rada Pedagogiczna Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. S. Staszica w Sejnach ustala co następuje:
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o :
a) Szkole - należy przez to rozumieć Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. S.Staszica w Sejnach
b) Statucie - należy przez to rozumieć Statut Szkoły,
c) Radzie- należy przez to rozumieć Radę Pedagogiczną Szkoły,
d) Dyrektorze - należy przez to rozumieć Dyrektora Szkoły,
e) Przewodniczącym- należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady,
f) Komisji - należy przez to rozumieć Komisję Rady,
g) Regulaminie - należy przez to rozumieć Regulamin pracy Rady Pedagogicznej.
2. Szczególny zakres kompetencji rady pedagogicznej określa statut.
§ 2
1. W skład rady i jej organów wchodzą nauczyciele zatrudnieni w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. S. Staszica w Sejnach
2. W zebraniach rady może brać udział, po uprzednim powiadomieniu dyrektora, przedstawiciel organu prowadzącego oraz nadzoru pedagogicznego.
3. Do udziału w zebraniach rady mogą być zapraszane przez przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady, inne osoby z głosem doradczym. Rada może ograniczyć ich udział do wskazanych punktów obrad.
4. Zebrania rady są protokołowane.
5. Zebrania rady odbywają się w czasie wolnym od zajęć lekcyjnych.
6. Przepisy ust. 2-5 stosuje się odpowiednio do posiedzeń komisji.
§ 3
1. Rada działa na zebraniach oraz przy pomocy swoich organów.
a)Organami, o których mowa w ust.1 są:
- przewodniczący,
- komisje / powoływane zgodnie z § 15 /
2. Formy pracy rady:
a) zebrania zwyczajne, zgodnie z harmonogramem zebrań,
b) zebrania nadzwyczajne, poza harmonogramem zebrań.
3. W czasie nieobecności dyrektora posiedzenia może zwoływać i prowadzić wicedyrektor na podstawie upoważnienia dyrektora szkoły.
4. Dyrektor może zlecić wicedyrektorowi przygotowanie i prowadzenie poszczególnych punktów posiedzeń rady.
§ 4
1. Przewodniczącym rady jest dyrektor, który kieruje jej pracą.
2. Prawa i obowiązki przewodniczącego rady:
a) przygotowanie, zwoływanie i prowadzenie zebrań rady,
b) przedstawianie projektów uchwał,
c) podpisywanie uchwał rady,
d) realizacja uchwał rady podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących, z zastrzeżeniem art. 41 ust.3 powołanej na wstępie ustawy,
e) zapoznanie rady z harmonogramem przewidywanych w danym roku szkolnym zebrań,
f) odbieranie głosu członkowi rady, jeżeli jego wypowiedź nie wiąże się bezpośrednio z omawianym tematem,
g) przerwanie lub zawieszenie zebrania za zgodą rady w sytuacji, gdy nie jest ona w stanie
z określonego powodu podjąć decyzji dotyczącej omawianego tematu,
h) zwoływanie nadzwyczajnych posiedzeń rady z bardzo ważnych powodów.
§ 5
1. Uchwały rady podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy jej członków.
2. Uchwały są podejmowane z zastrzeżeniem ust.3 i 4 w głosowaniu jawnym, według zasad przewidzianych w ust.1.
3. W głosowaniu tajnym podejmowane są uchwały w sprawie obsadzania stanowisk kierowniczych szkole oraz delegowania przedstawicieli rady do innych organów.
4. Głosowanie tajne przeprowadza się także w innej sprawie na wniosek rady, przyjęty w głosowaniu jawnym według zasad przewidzianych w ust.1.
5. Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do posiedzenia komisji.
6. Prawa i obowiązki członka rady:
a) uczestnictwo w posiedzeniu rady,
b) dokumentowanie podpisem na liście obecności swojego udziału w posiedzeniu rady,
c) zachowanie w tajemnicy spraw poruszanych na posiedzeniu rady, które mogłyby naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, także nauczycieli i innych pracowników szkoły,
d) potwierdzanie podpisem zarządzenia o organizowanym posiedzeniu rady,
e) zabieranie głosu na tematy dyskutowane na konferencji,
f) udział w głosowaniu nad uchwałami,
g) zgłaszanie wniosków,
h) zapoznanie się z protokołem,
i) zgłaszanie uwag do protokołu.
§ 6
1. Zwykła większość głosów jest to taka liczba głosów, która przewyższa, co najmniej o jeden
głos liczbę głosów „przeciw”. Pomija się głosy „wstrzymujące się”, mające znaczenie wyłącznie do ustalenia zachowania quorum /minimalnej frekwencji/. Jeśli liczba głosów „za” i „przeciw” jest równa, uchwała nie zostaje przyjęta.
2. Jeżeli pełny skład rady /komisji/ stanowi liczbę nieparzystą, quorum oznacza frekwencję członków rady równą przynajmniej pierwszej liczbie całkowitej po1/2 pełnego składu rady /komisji/.
3. Głosowanie można powtórzyć tylko wtedy, gdy liczba głosów nie zgadza się z liczbą członków rady obecnych na posiedzeniu.3
§ 7
1. W głosowaniu jawnym członkowie rady głosują przez podniesienie ręki.
2. Głosowanie jawne przeprowadza osoba prowadząca zebranie lub posiedzenie.
§ 8
1. W głosowaniu tajnym członkowie rady głosują kartkami do głosowania przygotowanymi przez osobę prowadzącą zebranie lub posiedzenie.
2. Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna, wybierana spośród członków rady uczestniczących w zebraniu lub posiedzeniu.
§ 9
1. W posiedzeniu rady mogą wziąć udział osoby spoza niej po wcześniejszym poinformowaniu rady o tym fakcie przez przewodniczącego. Udział innych osób, niż członkowie rady musi być ujęty w porządku obrad.
§ 10
1. Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał rady, o których mowa w § 1 pkt 3, niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
2. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
Rozdział 2
Zebrania rady – zagadnienia szczegółowe
§ 11
1. Załatwienie sprawy należącej do zakresu działania rady wymaga przeprowadzenia głosowania podczas zebrania rady.
2. Rada dokumentuje swoje czynności, w tym te, o których mowa w ust. 1, w formie protokołu w księdze protokołów.
§ 12
1. Zebrania rady są organizowane:
a) przed rozpoczęciem roku szkolnego,
b) w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikacji i promowania uczniów,
c) po zakończeniu zajęć szkolnych,
d) w innych przypadkach z inicjatywy przewodniczącego,
e) w miarę bieżących potrzeb.
2. W sytuacji, o której mowa w ust.1 pkt e), zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego lub z inicjatywy, co najmniej 1/3 członków rady.
3. Wystąpienia, o których mowa w ust. 2, kierowane są do przewodniczącego w formie pisemnej.
4. Pisma wymienione w ust. 3, powinny wskazywać sprawy wymagające zwołania zebrania oraz pożądany termin jego przeprowadzenia.4
5. Przewodniczący, w miarę organizacyjnych możliwości, pozytywnie załatwia wniosek lub inicjatywę zorganizowania zebrania rady.
6. Członkowie rady popierający inicjatywę zorganizowania zebrania rady, potwierdzają to poparcie własnym podpisem.
7. Zawiadomienia o terminie i proponowanym porządku zebrania zwyczajnego dokonuje się na minimum 7 dni przed planowanym terminem zebrania, a posiedzenia nadzwyczajnego na 3 dni lub w razie konieczności, nie później niż jeden dzień przed zebraniem.
8. Informacja o zebraniu z jednodniowym wyprzedzeniem musi być potwierdzona przez nauczyciela w księdze zarządzeń w dniu jej przekazania. Odpowiedzialny za to jest przewodniczący.
§ 13
1. Przygotowanie zebrania rady polega w szczególności na opracowaniu porządku zebrania oraz zawiadomieniu członków rady o jego terminie - ze wskazaniem daty i godziny rozpoczęcia oraz miejsca i proponowanego porządku .
2. Zawiadomienie, o którym mowa w ust.1, kieruje się również do wymienionych w § 12 ust.2, podmiotów występujących o zorganizowanie zebrania rady.
3. Informację o zebraniu rady umieszcza się w miejscu zapewniającym zapoznanie się z nią wszystkich zainteresowanych – w księdze zarządzeń lub na tablicy ogłoszeń.
§ 14
1. Rada zatwierdza porządek obrad.
2. Głosowanie w sprawie porządku zebrania odbywa się po otwarciu zebrania i stwierdzeniu jego prawomocności.
3. Bezpośrednio po głosowaniu, którym mowa w ust. 2, członkowie rady mogą zgłaszać propozycje, co do uzupełnienia porządku zebrania.
4. Propozycje wymienione w § 14 ust. 3 oraz inne wnioski formalne poddawane są pod głosowanie rady.
Rozdział 3
Komisje rady
§ 15
1. Do pomocy w realizacji swoich zadań, a w szczególności do przygotowania materiałów na zebranie, rada może powołać stałe lub doraźne komisje.
2. Członkowie komisji wybierają spośród siebie przewodniczącego komisji.
3. Do przewodniczącego komisji stosuje się odpowiednio przepisy regulaminu dotyczące przewodniczącego.
4. Tryb powoływania przedstawiciela Rady Pedagogicznej do pracy komisji w konkursie na dyrektora szkoły:
a) podanie przez Radę Pedagogiczną nazwisk kandydatów,
b) wyrażenie zgody przez kandydatów,
c) powołanie komisji skrutacyjnej,
d) tajne głosowanie
e) zliczenie głosów,
f) podanie do wiadomości nazwisk osób, które otrzymały najwięcej głosów,
g) w przypadku, gdy pierwsze głosowanie nie pozwala wyłonić kandydatów największą liczbą głosów, przeprowadza się dodatkowe głosowanie,
h) w drugiej turze wyborów głosujemy na kandydatów, którzy uzyskali równą ilość głosów.5
Rozdział 4
Przepisy końcowe
§ 16
1. Regulamin rady ustala komisja powołana przez radę pedagogiczną na wniosek jej przewodniczącego.
2. W/w komisja dokonuje zmian w regulaminie na wniosek przewodniczącego lub członka rady.
3. Jeżeli liczba zmian jest znaczna, przewodniczący opracowuje i ogłasza, w formie obwieszczenia jednolity tekst regulaminu.
§ 17
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. St. Staszica w Sejnach