Statut - archiwum

Statut Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. St. Staszica w Sejnach

Statut
Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego
im. Stanisława Staszica
w Sejnach

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sejny 2015
Spis treści

 

ROZDZIAŁ I

Postanowienia ogólne                                                                                                   str. 3

ROZDZIAŁ II

Cele i zadania szkoły                                                                                                                              str. 4

ROZDZIAŁ III

Organy zespołu i ich kompetencje                                                                                                                      str. 5

ROZDZIAŁ IV

Organizacja szkoły                                                                                                                                  str. 12

ROZDZIAŁ V

Zadania nauczycieli i innych pracowników zespołu                                                                           str. 15

ROZDZIAŁ VI

Zasady rekrutacji uczniów i słuchaczy                                                                                                 str. 18

ROZDZIAŁ VII

Zasady wewnątrzszkolnego systemu oceniania w szkołach dla młodzieży                                   str. 18

Rozdział VIII

Zasady wewnątrzszkolnego systemu oceniania w szkołach dla dorosłych                                    str. 18

 

Rozdział IX

Prawa i obowiązki uczniów, rodzaje kar i nagród stosowanych wobec uczniów i słuchaczy      str. 18

ROZDZIAŁ X

Postanowienia końcowe                                                                                                                       str. 18


ROZDZIAŁ I

Postanowienia ogólne

§1

  1. Szkoła nosi nazwę Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica w Sejnach, zwana dalej “Zespołem” lub “szkołą”.
  2. Siedzibą szkoły jest:  Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica w Sejnach

ul. Konarskiego23

16-500 Sejny

woj. podlaskie.

3. W skład Zespołu wchodzą:

1)      publiczne szkoły ponadgimnazjalne :

a)      trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa, której ukończenie umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminów potwierdzających kwalifikacje w danym zawodzie,

b)      czteroletnie technikum, którego ukończenie umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminów potwierdzających kwalifikacje w danym zawodzie, a także uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego,

c)      szkoła policealna dla osób posiadających wykształcenie średnie, o dwuletnim okresie nauczania, umożliwiającą uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminów potwierdzających kwalifikacje w danym zawodzie.

d)      technikum uzupełniające prowadzące kształcenie dorosłych (do końca pierwszego semestru roku szkolnego 2015/2016[v1] )

2)      Centrum Kształcenia Ustawicznego

 

§2

  1. Organem prowadzącym szkołę jest Minister właściwy ds. rolnictwa
  2. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Minister właściwy ds. rolnictwa oraz Podlaski Kurator Oświaty w Białymstoku.

§3

  1. Nazwa szkoły wchodzącej w skład Zespołu Szkół Techniczno – Rolniczych im. Stanisława Staszica składa się z nazwy Zespołu i nazwy tej szkoły:

 

1)     Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica w Sejnach
Technikum

 

2)     Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica w Sejnach
Zasadnicza Szkoła Zawodowa

 

3)     Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica w Sejnach
Technikum Uzupełniające 

4)     Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica w Sejnach
Szkoła Policealna

  1. Nazwa szkoły jest  używana  w pełnym brzmieniu. Zespół używa wspólnego stempla z nazwą Zespołu,  

imieniem i adresem. Na pieczęciach i  stemplach może być używany  czytelny skrót nazwy ZSCKR  w Sejnach.

 

§4

  1. Zespół prowadzi internat ze stołówką.

 

1)      Internat stanowi integralną część szkoły i realizuje jej plan dydaktyczno - wychowawczy oraz planuje i wykonuje swoje zadania określone w planie pracy opiekuńczo - wychowawczym internatu.

2)      Internat posługuje się pieczątką podłużną o treści: Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica w Sejnach. Internat.

 

  1. W Zespole funkcjonują warsztaty szkolne.

 

ROZDZIAŁ II

Cele i zadania szkoły

 

§5

  1. Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa, w szczególności:

1)    umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły,

2)    umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia lub wykonywania wybranego zawodu,

3)    kształtuje środowisko wychowawcze stosownie do typu szkoły, wieku uczniów i słuchaczy,

4)    sprawuje opiekę nad uczniami i słuchaczami odpowiednio do ich potrzeb i wieku oraz możliwości szkoły.

5)    prowadzi kursy kwalifikacyjne na zasadach zgodnych z obowiązującymi przepisami.

  1. Szkoła posiada opracowaną koncepcję pracy w której określa misję i wizję szkoły. Stanowią one integralną część oferty edukacyjnej, a osiągnięcie zawartych w nich założeń jest jednym z głównych celów Szkoły. W załączniku do Statutu Zespołu.
  2. W programie wychowawczym Szkoły opracowano model absolwenta jako obywatela Europy XXI wieku. W załączniku do Statutu Zespołu.

§6

  1. Szkoła realizuje zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty i wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych, a w szczególności :

1)    umożliwia uczniom i słuchaczom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, językowej i religijnej poprzez wdrażanie uczniów do poszanowania symboli narodowych: godła, flagi i hymnu,

2)    udział uczniów i słuchaczy w obchodach świąt narodowych,

3)    zapoznawanie uczniów i słuchaczy z dorobkiem kulturalnym i historią Polski,

4)    stwarzanie warunków do nauki religii w szkole.

5) realizuje zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów.

 

  1. Szkoła realizuje kształcenie ustawiczne,

1)     kształcenie, dokształcanie i doskonalenie umiejętności gospodarowania zgodnie z obowiązującymi programami  nauczania  osób dorosłych w formach szkolnych i pozaszkolnych,

2)     realizowanie zadań związanych z przyznawaniem tytułów kwalifikacyjnych i certyfikatów zgodnie z odrębnymi przepisami,

3)     opracowywanie i wydawanie skryptów, poradników oraz materiałów metodycznych dla potrzeb słuchaczy,

4)     doskonalenie metod pracy dydaktyczno – wychowawczej w zakresie kształcenia dorosłych,

5)     udzielanie organizatorom oświaty dorosłych pomocy organizacyjnej, metodycznej i dydaktycznej,

6)     współpraca z organizatorami oświaty dorosłych w kraju i zagranicą,

7)     współpraca z urzędami pracy i pracodawcami w zakresie rekwalifikacji kadr,

8)     prowadzenie wdrożeń projektów organizacyjno – produkcyjnych w gospodarstwach rolnych i działań popularyzacyjnych nowości ekonomiczno – produkcyjne afirmowane przez instytucje i organizacje zajmujące się oświatą i doradztwem rolniczym,

9)     kształcenie umiejętności sprawnego i efektywnego poruszania się wśród instytucji funkcjonujących na rynku rolnym i w jego otoczeniu,

10)  współpraca z izbą rolniczą oraz jednostkami administracyjnymi i gospodarczymi związanymi z rolnictwem.

  1. [v2] Szczegółowe cele działania i zadania poszczególnych szkół oraz Centrum Kształcenia Ustawicznego i centrum kształcenia ustawicznego zawarte są w ich statutach.

 

ROZDZIAŁ III

Organy zespołu i ich kompetencje

§ 7

  1. Organami Zespołu są:

1)    Dyrektor Zespołu,

2)    rada pedagogiczna,

3)    rada rodziców,

4)    samorząd uczniowski i samorząd słuchaczy,

 

Dyrektor Zespołu

§ 8

  1. Zespołem Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego kieruje dyrektor, powoływany przez organ prowadzący Zespół, zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty.
  2. Dyrektor, w ramach swoich kompetencji:

1)        kieruje Zespołem, a w szczególności:

a)      sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,

b)     realizuje uchwały rady pedagogicznej,

c)      współpracuje z radą pedagogiczną, rodzicami oraz samorządem uczniowskim i samorządem słuchaczy w wykonywaniu swoich zadań,

d)     współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w zakresie organizacji praktyk pedagogicznych,

e)      kieruje opracowaniem programu rozwoju szkół wchodzących w skład Zespołu i przedstawia go do zatwierdzenia radzie pedagogicznej,

f)      wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę,

g)      odpowiada za właściwą organizację egzaminu maturalnego i potwierdzającego kwalifikacje zawodowe,

h)     stwarza warunki do działania w szkole wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacania form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,

i)       po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego, biorąc pod uwagę warunki lokalowe i możliwości organizacyjne szkoły, może w danym roku szkolnym, ustalić dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno – wychowawczych, w wymiarze dla:

- zasadniczej szkoły zawodowej – do 6 dni,

- techników – do 10 dni.

j)       tworzy oddziały międzynarodowe

2)        przewodniczy radzie pedagogicznej, a w szczególności:

a)      przygotowuje i prowadzi posiedzenia rady pedagogicznej,

b)      wstrzymuje wykonywanie uchwał podjętych przez radę pedagogiczną, niezgodnych z prawem, zawiadamiając o tym organ prowadzący i kuratorium oświaty;

c)      realizuje uchwały rady pedagogicznej.

d)      c) realizuje uchwały rady pedagogicznej

3)        jest organem administracji oświatowej, a w szczególności:

a)      wydaje decyzję o skreśleniu ucznia (słuchacza) z listy uczniów (słuchaczy) w przypadkach określonych w statucie Zespołu, na podstawie uchwały rady pedagogicznej po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego, jeżeli uczeń jest objęty obowiązkiem szkolnym może zostać przeniesiony przez kuratora oświaty na wniosek dyrektora do innej szkoły.

b)      zezwala na indywidualny program lub tok nauki,

c)      zwalnia ucznia z realizacji zajęć z przedmiotów zgodnie z obowiązującymi przepisami, w przypadku zajęć wychowania fizycznego może to być zwolnienie z wykonywania określonych ćwiczeń,

d)      organizuje nauczanie indywidualne dla ucznia,

e)      nadaje stopień nauczyciela kontraktowego nauczycielowi stażyście, który uzyskał akceptację komisji kwalifikacyjnej;

4)        odpowiada za dydaktyczny i wychowawczy poziom szkoły, a w szczególności:

a)      po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej dopuszcza do użytku w danej szkole zaproponowany przez nauczycieli program nauczania,

b)      na podstawie propozycji zespołów nauczycieli ustala zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujących w oddziałach danej klasy przez co najmniej trzy lata szkolne, materiały ćwiczeniowe obowiązujące w poszczególnych oddziałach w danym roku szkolnym, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców,

-       może dokonać zmian w zestawie podręczników lub materiałów edukacyjnych oraz zmiany materiałów ćwiczeniowych jeżeli nie ma możliwości ich zakupu,

-       uzupełnić zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych, a także materiały ćwiczeniowe,

-       podaje do publicznej wiadomości zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych oraz materiały ćwiczeniowe obowiązujące w danym roku szkolnym.

c)      podejmuje działania organizacyjne umożliwiające obrót używanymi podręcznikami na terenie Zespołu,

d)      w oparciu o ramowy plan nauczania ustala szkolny plan nauczania,

e)      ustala wymiar godzin zajęć pozalekcyjnych,

f)       może tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe; powołuje przewodniczących tych zespołów;

5)        wspomaga rozwój zawodowy nauczycieli, a w szczególności:

a)      zapewnia prawidłowy przebieg stażu nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy,

b)      zatwierdza plan rozwoju zawodowego nauczyciela,

c)      ocenia dorobek zawodowy nauczyciela za okres stażu,

d)      opracowuje wieloletni plan doskonalenia zawodowego nauczycieli;

6)        sprawuje nadzór pedagogiczny, a w szczególności:

a) planuje, organizuje i przeprowadza mierzenie jakości pracy Zespołu we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze w Zespole,

b) przekazuje raport o jakości pracy Zespołu: radzie pedagogicznej, radzie rodziców, samorządowi uczniowskiemu i samorządowi słuchaczy oraz radzie szkoły,

c)  inspiruje i wspomaga nauczycieli w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości pracy Zespołu oraz podejmowaniu nowatorstwa pedagogicznego,

d) gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy,

e) ocenia pracę nauczycieli,

f)  przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego;

7)        jest pracodawcą i kierownikiem zakładu pracy, a w szczególności:

a) powierza funkcje wicedyrektora Zespołu, kierownika internatu i kierownika praktycznej nauki zawodu oraz odwołuje ich z tych funkcji,

b) zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników Zespołu,

c)  organizuje pracę w Zespole, opracowuje regulamin pracy,

d) zatwierdza realizację godzin ponadwymiarowych nauczycieli na kartach rozliczeń,

e) kieruje bieżącą pracą podległych jednostek wydając zarządzenia,

f)  premiuje i nagradza pracowników zgodnie z Regulaminem nagradzania i premiowania, a także udziela kar porządkowych zgodnie z obowiązującymi przepisami,

g) występuje z wnioskiem po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli i pracowników szkoły.

h) opracowuje projekt arkusza organizacyjnego Zespołu,

i)   opracowuje projekt planu finansowego Zespołu,

j)   ponosi odpowiedzialność za prawidłowe wykorzystanie środków finansowych,

k) właściwie gospodaruje mieniem Zespołu,

l)   stwarza bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki w Zespole.

8)      organizuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zasady udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej stanowią załącznik do statutu Zespołu.

 

  1. Dyrektor Zespołu kieruje wszystkimi formami edukacji ustawicznej.
  2. Dyrektor Zespołu przekazuje część uprawnień związanych z nadzorem pedagogicznym na wicedyrektora, kierownika internatu i kierownika praktycznej nauki zawodu. O zakresie przekazywanych zadań decyduje Dyrektor Zespołu.
  3. Dyrektor Zespołu może, w porozumieniu z organem prowadzącym po zaopiniowaniu przez powiatową i wojewódzką radę rynku pracy zmieniać lub wprowadzać nowe profile kształcenia zawodowego spośród zawodów prowadzonych w szkołach rolniczych.
  4. Dyrektor Zespołu może, po zasięgnięciu opinii rady rodziców, wprowadzić obowiązek noszenia przez uczniów na terenie Zespołu jednolitego stroju. Wzór tego stroju określa dyrektor w porozumieniu z radą rodziców i samorządem uczniowskim. 
  5. Dyrektor Zespołu wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.
  6. Dyrektor Zespołu w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną, radą rodziców, samorządem uczniowskim i samorządem słuchaczy (z pozostałymi organami funkcjonującymi w Zespole).

§ 9

  1. W Zespole tworzy się stanowiska:

1)     wicedyrektora,

2)     kierownika internatu,

3)     kierownika praktycznej nauki zawodu.

  1. Stanowisko wicedyrektora tworzy się wtedy, gdy szkoły wchodzące w skład Zespołu liczą łącznie co najmniej 12 oddziałów.
  2. Stanowisko kierownika internatu tworzy się w przypadku istnienia w ramach Zespołu internatu.
  3. Stanowisko kierownika praktycznej nauki zawodu tworzy się w przypadku istnienia w ramach Zespołu warsztatów.
  4. Dyrektor, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć dodatkowe stanowiska kierownicze.
  5. Na stanowisko wicedyrektora, jak i na inne stanowiska kierownicze, powołuje i odwołuje Dyrektor Zespołu, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego.
  6. Dyrektor Zespołu w sprawie obsady stanowiska wicedyrektora, jak i innych stanowisk kierowniczych, zasięga opinii rady pedagogicznej.
    1. Wicedyrektor Zespołu wykonuje zadania określone niniejszym zakresem:

 

1)      gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy,

2)      przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego;

3)      opracowuje plan nadzoru pedagogicznego,

4)      opracowuje plan przydziału nauczycielom obowiązków dydaktycznych i poza dydaktycznych, niezbędnych do realizowania zadań szkół wchodzących w skład Zespołu oraz przedstawia go do zatwierdzenia radzie pedagogicznej,

5)      organizuje zastępstwa za nieobecnych w pracy nauczycieli,

6)      kształtuje właściwą atmosferę i dyscyplinę pracy,

7)      nadzoruje i egzekwuje realizację przydzielonych nauczycielom zadań dydaktycznych,

8)      organizuje różne formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej,

9)      składa radzie pedagogicznej sprawozdanie z realizacji programu wychowawczego
i profilaktycznego w Zespole,

10)   współpracuje z radą pedagogiczną i innymi organami Zespołu w rozwiązywaniu problemów wychowawczo-opiekuńczych,

11)   koordynuje działalność szkolnych organizacji uczniowskich, samorządu uczniowskiego oraz zajęć pozalekcyjnych,

12)   w przypadku nieobecności dyrektora Zespołu wykonuje obowiązki określone dla dyrektora Zespołu.

 

  1. Kierownik internatu wykonuje zadania określone niniejszym zakresem:

1)     na początku roku szkolnego opracowuje roczny plan pracy opiekuńczo-wychowawczej internatu na podstawie programu wychowawczego szkoły i szkolnego programu profilaktycznego,

2)     współpracuje z radą pedagogiczną i innymi organami Zespołu w rozwiązywaniu problemów wychowawczo-opiekuńczych,

3)     zapewnia należyty stan higieniczno-sanitarny internatu i właściwe warunki BHP uczniów, wychowawców i pracowników internatu,

4)     organizuje zastępstwa za osoby nieobecne w pracy,

5)     zatwierdza realizację godzin ponadwymiarowych wychowawców na kartach rozliczeń,

6)     ustala potrzeby internatu w zakresie wyposażenia w sprzęt i remonty dotyczące prawidłowego funkcjonowania placówki oraz przedstawia je Dyrektorowi Zespołu,

7)     planuje i nadzoruje pracę bloku żywieniowego,

8)     realizuje zadania wynikające z nadzoru pedagogicznego,

9)     składa radzie pedagogicznej sprawozdanie z realizacji rocznego planu pracy   opiekuńczo-wychowawczej internatu,

10)  kształtuje właściwą atmosferę i dyscyplinę pracy.

10. Kierownik praktycznej nauki zawodu wykonuje zadania określone niniejszym zakresem:

1)       kieruje opracowaniem organizacji i uzgadnia z Dyrektorem Zespołu pracę produkcyjną warsztatów szkolnych związaną z dydaktyką,

2)       zapewnia należyty stan higieniczno-sanitarny pomieszczeń warsztatowych oraz dba o warunki  bezpieczeństwa pracy uczniów, nauczycieli zawodu i pracowników warsztatowych,

3)       zapewnia warunki do pełnej realizacji podstawy programowej zajęć praktycznych w warsztatach,

4)       ustala, w porozumieniu z Dyrektorem Zespołu, plan doposażenia warsztatów w pomoce dydaktyczne i niezbędny sprzęt,

5)       organizuje praktyczną naukę zawodu w warsztatach, pracowniach szkolenia praktycznego i poza nimi,

6)       ustala przydział czynności dla nauczycieli praktycznej nauki zawodu,

7)       organizuje zastępstwa za nieobecnych w pracy nauczycieli,

8)       realizuje zadania wynikające z nadzoru pedagogicznego,

9)       dba o sprzęt będący na wyposażeniu warsztatów,

10)    przedkłada dyrektorowi Zespołu sprawozdanie z realizacji programu rozwoju warsztatów szkolnych,

11)    przedstawia dyrektorowi Zespołu potrzeby w zakresie zapewnienia warunków do pełnej realizacji praktycznej nauki zawodu,

12)    organizuje praktyki uczniowskie oraz sprawuje nadzór nad ich prawidłowym przebiegiem, kształtuje właściwą atmosferę i dyscyplinę pracy,

13)    organizuje i czuwa nad przebiegiem egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe zgodnie z procedurami OKE,

14)    w przypadku nieobecności dyrektora Zespołu wykonuje obowiązki określone dla dyrektora Zespołu w ramach funkcjonowania warsztatów szkolnych.

 

Rada Pedagogiczna

§ 10

  1. W Zespole działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem Zespołu w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
  2. W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkołach wchodzących w skład Zespołu oraz pracownicy innych zakładów pracy pełniący funkcję instruktorów praktycznej nauki zawodu lub prowadzący pracę wychowawczą z młodocianymi pracownikami w placówkach zbiorowego zakwaterowania, dla których praca dydaktyczna i wychowawcza stanowi podstawowe zajęcie.
  3. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest Dyrektor Zespołu.
  4. Szczegółowe zasady funkcjonowania rady pedagogicznej określa Regulamin rady pedagogicznej, który nie może być sprzeczny ze statutem Zespołu.

§ 11

 

  1. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:

1)       zatwierdzanie programu rozwoju /planów pracy Zespołu,

2)       podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów i słuchaczy,

3)       podejmowanie uchwały upoważniającej Dyrektora Zespołu do skreślenia ucznia z listy uczniów lub słuchacza z listy słuchaczy,

4)       podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych prowadzonych w szkołach wchodzących w skład Zespołu,

5)       wyrażanie zgody na egzamin klasyfikacyjny na prośbę ucznia (rodziców) nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionych,

a)      wyrażenie zgody na promocję ucznia do klasy programowo wyższej z jedną oceną niedostateczną,

6)       ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli poszczególnych szkół wchodzących w skład Zespołu.

7)       uchwalenie regulaminu rady pedagogicznej

8)       uchwalenie Statutu Zespołu i wszystkich szkół wchodzących w skład zespołu,

9)       podejmowanie uchwały w sprawie ustalenia sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny w celu doskonalenia pracy szkoły,

  1. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:

1)       organizację pracy szkół wchodzących w skład Zespołu, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,

2)       poszczególne programy nauczania przedstawione przez nauczycieli dyrektorowi,

3)       projekt planu finansowego Zespołu,

4)       wnioski Dyrektora Zespołu o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,

5)       wniosek o zezwolenie na indywidualny tok lub program nauki,

6)       propozycje Dyrektora Zespołu w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,

7)       projekt dodatkowych zajęć, które Dyrektor Zespołu chce wprowadzić do szkolnego planu nauczania z godzin do swojej dyspozycji,

8)       przyznanie Dyrektorowi Zespołu nagrody kuratora oświaty i Ministra właściwego ds. rolnictwa,

9)       bezkonkursowe powierzenie stanowiska dyrektora Zespołu przez organ prowadzący,

10)    ustalenia komisji stypendialnej dotyczącej średniej ocen kwalifikujących do przyznania stypendium, wysokość stypendium, wnioski o przyznanie stypendium,

11)    wnioski uczniów o przyznanie im pomocy materialnej.

  1. Rada Pedagogiczna może występować z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w Zespole.
  2. Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu Zespołu.
  3. Rada pedagogiczna opracowuje własny regulamin.
  4. Zatwierdza kandydata do stypendium Prezesa Rady Ministrów.
  5. Porozumiewa się z radą rodziców w sprawie programu wychowawczego i profilaktycznego i realizuje.
  6. Rada pedagogiczna wykonuje zadania rady szkoły, gdy ta nie została powołana.

§ 12

 

  1. Nauczyciele – wychowawcy internatu, z upoważnienia Rady Pedagogicznej, tworzą zespół wychowawczy do spraw internatu.
  2. Zebrania zespołu organizowane są na wniosek przewodniczącego, którym jest kierownik internatu, w zależności od potrzeb, ale nie mniej niż 2 razy w ciągu roku szkolnego.
    1. Do zadań zespołu wychowawczego do spraw internatu należy:

1)       rozwiązywanie spraw z  zakresu wychowania i opieki sprawowanej nad mieszkańcami internatu,

2)       przedstawianie na posiedzeniu Rady Pedagogicznej wniosków dotyczących:

a)        usprawnienia pracy opiekuńczo – wychowawczej w internacie,

b)        realizacji programu wychowawczego i profilaktycznego na terenie internatu,

c)        realizacji programu rozwoju internatu.

4. Szczegółowe zasady funkcjonowania zespołu ds. wychowawczych internatu określa regulamin internatu.

Rada Rodziców

§ 13

  1. W szkołach zespołu działają rady rodziców.
  2. Rady rodziców opracowują i uchwalają regulaminy swojej działalności.
  3. Rady rodziców mogą zawierać porozumienia w celu prowadzenia wspólnych działań.
  4. Rady rodziców mogą gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł w celu wspierania działalności statutowej Zespołu.
  5. Rady rodziców zapoznają się z planem nadzoru pedagogicznego dyrektora i informacją o realizacji.
  6. Rady rodziców opiniują projekt planu finansowego.
  7. Rady rodziców uchwalają w porozumieniu z radą pedagogiczną program wychowawczy i profilaktyczny.
  8. Rady rodziców mogą wnioskować o wprowadzenie jednolitego stroju.
  9. Rady rodziców opiniują ocenę dorobku zawodowego za okres stażu.
  10. Rady rodziców mogą wnioskować o dokonanie oceny pracy nauczyciela lub dyrektora.
  11. Rady rodziców opiniują stowarzyszenia, wolontariusze i inne organizacje w szkole.
  12. Rady rodziców opiniują projekt dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
 
Samorząd Uczniowski

§ 14

 

  1. W Zespole działa samorząd uczniowski i samorząd słuchaczy, zwany dalej “samorządem”.
  2. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie i słuchacze Zespołu.
  3. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów lub słuchaczy.
  4. Do kompetencji samorządu należy:

1)      przedstawianie radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi Zespołu wniosków i opinii we wszystkich sprawach Zespołu,

2)      przed podjęciem uchwały wyraża opinię w sprawie skreślenia z listy uczniów,

3)      opiniowanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania,

4)      opiniowanie wniosków uczniów o przyznanie pomocy materialnej,

5)      opiniowanie średniej ocen kwalifikujących do przyznania stypendium,

6)      wnioskuje o przyznanie stypendium Prezesa Rady Ministrów,

7)      dokonywanie wyboru nauczyciela mającego pełnić rolę opiekuna samorządu.

  1. Integralną częścią samorządu uczniowskiego jest samorząd internatu.
  2. Pracą samorządu internatu kieruje zarząd internatu, który reprezentuje ogół wychowanków internatu.
  3. Samorząd działa w oparciu o Regulamin samorządu.

 

§ 15

  1. Wszystkie organy Zespołu współdziałają ze sobą w sprawach kształcenia i wychowania uczniów i słuchaczy.
    1. Koordynatorem współdziałania organów Zespołu jest dyrektor, który:

1)      zapewnia każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swych kompetencji,

2)      umożliwia rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz Zespołu,

3)      zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami Zespołu o planowanych i podejmowanych działaniach i decyzjach,

4)      organizuje spotkania przedstawicieli organów Zespołu.

  1. Spory pomiędzy organami Zespołu rozstrzyga dyrektor Zespołu.
  2. Spory pomiędzy Dyrektorem Zespołu a innymi organami rozstrzyga – w zależności od przedmiotu sporu – organ prowadzący lub organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

ROZDZIAŁ IV

Organizacja szkoły
 
§16
1.  Rok szkolny rozpoczyna się z dniem 1 września każdego roku, a kończy z dniem 31 sierpnia roku następnego.
 
§17

 

  1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, zgodnie z przepisami w sprawie ramowych planów nauczania – do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku, po zasięgnięciu opinii Kuratora Oświaty..
  2. W arkuszu organizacji szkoły umieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących kierownicze stanowiska, liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.
  3. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły, dyrektor szkoły z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć, określający organizację zajęć edukacyjnych.
  4. Na podstawie ramowego planu nauczania dyrektor szkoły ustala szkolny plan nauczania dla danego etapu nauczania, z wyodrębnieniem każdego roku szkolnego.
 
§18

 

  1. Organizację szkół określają ich statuty.
 

 

Warsztaty szkolne

§19

  1. Praktyczna nauka zawodu prowadzona jest w formie:

1)     zajęć praktycznych organizowanych w grupach szkoleniowych z przedmiotów zawodowych objętych programami nauczania,

2)     zajęć praktycznych organizowanych indywidualnie:

a)      Organizację zajęć praktycznych regulują odrębne przepisy.

3)     praktyk zawodowych.

  1. Uczniowie i słuchacze szkoły mogą odbywać praktyki zawodowe w kraju i za granicą, w jednym z krajów Unii Europejskiej na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy szkołą, a jednostką reprezentującą dane państwo.

 

§20

  1. W szkole działają warsztaty szkolne dla realizacji zajęć praktycznych oraz pracownie szkolne dla realizacji ćwiczeń praktycznych.
  2. Zasady korzystania z warsztatów szkolnych oraz pracowni szkolnych określają regulaminy i instrukcje bhp. 
  3. W trakcie zajęć warsztatowych wykonywane są przeglądy techniczne, naprawy pojazdów i maszyn rolniczych oraz inne prace ćwiczeniowe.
  4. Bezpośredni nadzór nad warsztatem szkolnym sprawuje dyrektor szkoły.
  5. Każda pracownia szkolna posiada swojego opiekuna, który dba o jej wyposażenie i prawidłowe funkcjonowanie.
  6. Warsztaty szkolne oraz pracownie szkolne zapewniają uczniom opiekę i właściwe warunki do odbywania zajęć i ćwiczeń praktycznych.
    1. Do zadań warsztatu szkolnego należy:

1)      zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas zajęć warsztatowych,

2)      stwarzanie warunków do prowadzenia i rozwiązywania prostych problemów technicznych,

3)      wdrażanie uczniów i słuchaczy do wzajemnej współpracy i współdziałania w zespole,

4)      kształtowanie zachowań twórczych i poznawczych

5)      wyrabianie nawyku oszczędzania materiałów, narzędzi, energii elektrycznej, wody.

  1. Zajęcia praktyczne  organizowane są w grupach zgodnie z programem nauczania zajęć praktycznych liczących do 15 uczniów lub słuchaczy, na zajęciach o dużym zagrożeniu bezpieczeństwa grupa nie powinna przekraczać 4 -6 uczniów lub słuchaczy.
  2. Wydzielone pomieszczenie w warsztacie szkolnym przeznaczone są na szatnię oraz miejsce na odpoczynek i spożycie posiłku.
  3. Tematyka zajęć realizowana jest w oparciu o harmonogramy sporządzone oddzielnie dla każdej klasy i każdego oddziału.
  4. Czas trwania praktycznej nauki zawodu uczniów w wieku do lat 16 nie może przekraczać 6 godzin na dobę, a uczniów powyżej 16 lat nie może przekraczać 8 godzin.
  5. Nauczyciel praktycznej nauki zawodu odpowiada za bezpieczną i higieniczną pracę uczniów podczas wykonywania zajęć praktycznych.
  6. Do zadań nauczyciela praktycznej nauki zawodu należy łączenie teorii z praktyką poprzez:

1)      inspirowanie i wspomaganie zadań indywidualnych i zespołowych uczniów i słuchaczy,

2)      otaczanie indywidualną opieką każdego ucznia i słuchacza podczas wykonywania zadań,

3)      udzielanie pomocy w przezwyciężaniu powstałych trudności podczas wykonywania zadań,

4)      zwracanie uwagi uczniom i słuchaczom na obowiązek przestrzegania instrukcji bhp na danym stanowisku,

5)      wdrażanie do pilnowania porządku w całym pomieszczeniu, a szczególnie na swoim stanowisku roboczym.

  1. Nauczyciel praktycznej nauki zawodu w sposób obiektywny dokonuje oceny wykonywanych przez uczniów lub słuchaczy zadań.
  2. Do realizacji praktycznej nauki zawodu szkoła posiada pracownie ćwiczeń praktycznych.
  3. Pracownie ćwiczeń praktycznych stanowią integralną część szkoły, a ich podstawowym zadaniem jest wyrabianie u uczniów i słuchaczy  nawyków produkcyjnych i umiejętności zawodowych.
  4. Pracownie ćwiczeń praktycznych prowadzą działalność dydaktyczno – wychowawczą, techniczno – produkcyjną podporządkowaną przygotowaniu ucznia do sprawnego wykonywania zawodu w zakresie umiejętności określonych w opisie do zawodu.
  5. Programy nauczania zajęć praktycznych i praktyk zawodowych realizowane są w formie pokazów, ćwiczeń oraz w procesie produkcji wyrobów na zaopatrzenie rynku, usług dla ludności i kooperacji z zakładami produkcyjnymi.
  6. Przebieg realizacji praktycznej nauki zawodu podlega udokumentowaniu w dokumentacji przebiegu nauczania.

 

 

Internat Zespołu

 

§21

  1. Dla uczniów uczących się poza miejscem stałego zamieszkania Zespół  prowadzi internat.
  2. Internat prowadzi działalność w okresie trwania zajęć dydaktyczno-wychowawczych w Zespole.
  3. Internat jest placówką koedukacyjną, przeznaczoną przede wszystkim dla uczniów Zespołu, a w uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego, także dla młodzieży innych szkół.
  4. Bezpośredni nadzór nad internatem sprawuje dyrektor Zespołu za pośrednictwem kierownika internatu.
  5. Kierownika internatu powołuje dyrektor Zespołu po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i organu prowadzącego.
  6. Szczegółowy zakres obowiązków kierownika internatu określa dyrektor Zespołu
  7. Pracownicy pedagogiczni internatu wchodzą w skład rady pedagogicznej Zespołu.
  8. Sprawy bieżące internatu omawiane są na naradach zespołu wychowawczego do spraw internatu, któremu przewodniczy kierownik internatu. Wypracowane wnioski przedstawiane są na posiedzeniu zespołu wychowawczego szkoły.
  9. Wychowankowie w internacie podzieleni są na grupy wychowawcze.
  10. Liczba wychowanków w grupie wychowawczej nie przekracza 35.
  11. Tygodniowy wymiar zajęć opiekuńczo-wychowawczych z jedną grupą wychowawczą w internacie wynosi co najmniej 49 godzin zegarowych.
  12. Internat sprawuje opiekę nad młodzieżą również w godzinach nocnych (22.00 – 6.00). W godzinach tych opiekę pełnią zatrudnieni wychowawcy.
  13. Szczegółowe zasady działalności internatu oraz prawa i obowiązki wychowanka określa regulamin internatu.

§22

1. Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne (nauczycielskie) na podstawie pisemnego porozumienia pomiędzy dyrektorem szkoły oraz za zgodą poszczególnych nauczycieli a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.

 

§23

1)   Dyrektor szkoły może tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe.

2)   Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora szkoły na wniosek zespołu.

 

Biblioteka szkolna

§24

  1. Biblioteka szkolna jest interdyscyplinarną pracownią służącą realizacji programu dydaktyczno-wychowawczego szkoły oraz kształceniu i doskonaleniu zawodowemu nauczycieli poprzez:

1)   gromadzenie, opracowywanie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych,

2)   zaspokajanie potrzeb czytelniczych uczniów, słuchaczy i pracowników szkoły,

3)   rozwijanie zainteresowań czytelniczych,

4)   popularyzację wiedzy pedagogicznej i wiedzy o regionie.

  1. Część zbiorów bibliotecznych przekazywana jest do pracowni przedmiotowych jako podręczna biblioteka nauczycieli – opiekunów pracowni.
  2. Do zadań biblioteki należy:

1)     gromadzenie książek (poprzez zakup, darowizny i pozyskanie za zagubione lub zniszczone przez czytelników egzemplarze), opracowywanie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych,

2)    zaspokajanie potrzeb czytelniczych uczniów, słuchaczy i pracowników szkoły,

3)    rozwijanie zainteresowań czytelniczych,

4)    organizowanie warsztatu informacyjnego,

5)    stosowanie różnych metod, form i środków propagowania czytelnictwa,

6)    współpraca z dyrekcją szkoły, radą pedagogiczną, samorządem uczniowskim, samorządem słuchaczy z innymi bibliotekami oraz instytucjami.

  1. Zbiory biblioteki stanowią:

1)    księgozbiór podręczny,

2)    lektury obowiązkowe oraz literatura dla młodzieży,

3)    literatura popularnonaukowa i naukowa z zakresu kształcenia zawodowego wynikającego z typu szkoły,

4)    gazety i czasopisma

  1. Metodą przeprowadzenia inwentaryzacji w bibliotece jest skontrum.
  1.  

5) Metodą przeprowadzenia inwentaryzacji w bibliotece jest skontrum.

§25

  1. Obowiązki nauczyciela – bibliotekarza:

1)     odpowiada za stan i wykorzystanie zbiorów biblioteki,

2)     współpracuje z wychowawcami, psychologiem, pedagogiem szkolnym, doradcą zawodowym i nauczycielami innych przedmiotów,

3)     odpowiada za realizację celów i zadań biblioteki,

4)     sporządza plan pracy, semestralne i roczne sprawozdania,

5)     prowadzi statystykę wypożyczeń i dokumentację pracy biblioteki oraz ewidencję zbiorów,

6)     planuje zakupy w uzgodnieniu z dyrekcją na każdy rok szkolny.

 

§26

1. Szczegółowe zasady funkcjonowania biblioteki szkolnej określa Regulamin biblioteki.

 

ROZDZIAŁ V

Zadania nauczycieli i innych pracowników zespołu

§ 27

  1. W szkołach wchodzących w skład Zespołu zatrudnia się nauczycieli, pedagoga, psychologa, doradcę zawodowego oraz pracowników administracyjnych i pracowników obsługi.
  2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust.1 określają Karta Nauczyciela i Kodeks Pracy.

 

§ 28

  1. Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej ucznia.
    1. Nauczyciel obowiązany jest w szczególności:

1)  rzetelnie realizować podstawowe funkcje szkoły: dydaktyczno - wychowawczo-opiekuńcze,

2)  dążyć do pełni rozwoju osobowości ucznia i własnej,

3)  kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, poszanowaniu Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, w duchu humanizmu, tolerancji, wolności sumienia, sprawiedliwości społecznej i szacunku dla pracy,

4)  dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.

  1. Szczegółowy zakres zadań nauczycieli określają statuty szkół.
  2. Do powinności wychowawcy internatu należy sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami mieszkającymi w internacie, a w szczególności:

1)   otaczanie indywidualną opieką każdego wychowanka,

2)   zapoznanie wychowanków i ich rodziców z prawami i obowiązkami mieszkańca internatu zawartymi w Statucie Zespołu,

3)   kierowanie codziennym życiem i pracą grupy,

4)   udzielanie wychowankom rad i pomocy w sprawach osobistych i szkolnych,

5)   czuwanie nad postępami w nauce, w razie potrzeby organizowanie pomocy w nauce,

6)   utrzymywanie kontaktów z wychowawcami klas, nauczycielami i rodzicami,

7)   organizowanie czasu wolnego wychowanków,

8)   kierowanie pracą grupy,

9)   ocenianie poszczególnych wychowanków oraz całej grupy,

10) prezentowanie spraw wychowanków wobec zespołu wychowawczego do spraw internatu oraz dyrekcji Zespołu,

11) prowadzenie dokumentacji opiekuńczo-wychowawczej zgodnie z obowiązującymi przepisami i ustaleniami,

12) opracowanie na każdy semestr planu pracy grupy na podstawie rocznego planu pracy opiekuńczo – wychowawczej internatu,

13) realizowanie zadań wynikających z planu pracy grupy.

  1. Do obowiązków pedagoga szkolnego należy:

1)  Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów.

2)  Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów.

3)      Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb.

4)      Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży.

5)  Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów.

6)      Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.

7)  Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów.

8)  Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

9)      Prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym.

10)   Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym uczniów, we współpracy z rodzicami uczniów.

11)   Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

  1. Do obowiązków psychologa szkolnego należy:

1)      Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów.

2)      Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów.

3)      Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb.

4)      Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży.

5)      Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów.

6)      Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.

7)      Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów.

8)      Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

9)      Prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym.

10)    Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym uczniów, we współpracy z rodzicami uczniów.

11)    Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

  1. Do obowiązków doradcy zawodowego  należy:

1)      Systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej.

2)      Gromadzenie, aktualizacja i udostępnienie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomy kształcenia.

3)      Prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej.

4)      Koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę.

5)      Współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego.

6)      Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

§ 29

1. Nauczyciele szkół wchodzących w skład Zespołu, szanując pierwotne i największe prawa wychowawcze rodziców w stosunku do swoich dzieci, wspierają ich w dziedzinie wychowania i zmierzają do tego, aby uczniowie w szczególności:

1)   znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego (w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym i duchowym),

2)   rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie i człowieku,

3)   mieli świadomość życiowej użyteczności, zarówno poszczególnych przedmiotów szkolnych, jak i całej edukacji,

4)   stawali się coraz bardziej samodzielni w dążeniu do dobra w jego wymiarze indywidualnym i społecznym, godząc umiejętnie dążenie do dobra własnego z dobrem innych, odpowiedzialność za siebie i odpowiedzialność za innych, wolność własną z wolnością innych,

5)   poszukiwali, odkrywali i dążyli na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia wielkich celów życiowych i wartości ważnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie,

6)   uczyli się szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego oraz przygotowywali się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych,

7)   przygotowywali się do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości oraz mieli możliwość doskonalenia się,

8)   kształtowali w sobie postawę dialogu, umiejętność słuchania innych i rozumienia ich poglądów, umieli współdziałać i współtworzyć w Zespole wspólnotę nauczycieli i uczniów.

9)      kształtowali w sobie  postawy sprzyjające wdrażaniu zasad  zrównoważonego rozwoju w skali lokalnej, krajowej i globalnej,

10)   kształtowali w sobie postawy przedsiębiorczości sprzyjające aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym,

11)    kształtowali w sobie właściwe postawy wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych.

 

§ 30

1. Do pracowników niepedagogicznych Zespołu zalicza się pracowników:

1) administracji,

2) obsługi.

2. Do podstawowych zadań pracowników administracji należy prowadzenie dokumentacji szkoły oraz dokumentacji finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami.

3. Do podstawowych zadań pracowników obsługi należy utrzymanie szkoły i przynależnego jej terenu w należytej czystości, konserwacja i naprawa wyposażenia, urządzeń i instalacji szkoły.

4. Pracowników niepedagogicznych szkoły zatrudnia i zwalnia, z zachowaniem przepisów prawa – dyrektor Zespołu.

5. Szczegółowe zakresy obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności pracowników niepedagogicznych ustala dyrektor Zespołu.

ROZDZIAŁ VI

Zasady rekrutacji uczniów i słuchaczy

§31

Zasady rekrutacji uczniów do szkoły regulują odrębne przepisy.

ROZDZIAŁ VII

Zasady wewnątrzszkolnego systemu oceniania w szkołach dla młodzieży

§33

Zasady wewnątrzszkolnego oceniania regulują Statuty poszczególnych szkół. 

 

ROZDZIAŁ VIII

Zasady wewnątrzszkolnego systemu oceniania w szkołach dla dorosłych

§34

Zasady wewnątrzszkolnego oceniania regulują Statuty poszczególnych szkół.

 

Rozdział IX

Prawa i obowiązki uczniów, rodzaje kar i nagród stosowanych wobec uczniów i słuchaczy

§ 35

 

Prawa i obowiązki uczniów, rodzaje kar i nagród stosowanych wobec uczniów i słuchaczy regulują statuty poszczególnych szkół. 

ROZDZIAŁ X

Postanowienia końcowe

 

§ 36

1.      Zespół używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.

  1. Szkoły posiadają pieczęcie urzędowe zawierające nazwy szkół.
  2. .Na gmachu szkoły zamieszcza się tablicę z pełną nazwą Zespołu, poniżej której na oddzielnych tablicach  znajdują się nazwy poszczególnych szkół oraz Centrum Kształcenia Ustawicznego wchodzących w skład Zespołu.
  3. Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego  posiada sztandar oraz ceremoniał szkolny.

§ 37

Szkoły wchodzące w skład Zespołu oraz centrum kształcenia ustawicznego prowadzą i przechowują dokumentację zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2014 r., poz. 1170)

 

§ 38

 

Regulaminy określające działalność organów zespołu szkół jak też wynikające z celów i zadań nie mogą być sprzeczne z zapisami niniejszego Statutu jak również przepisami wykonawczymi do ustawy o systemie oświaty.

 

§ 39

 

  1. Statut Zespołu może być zmieniony uchwałą Rady Pedagogicznej.
  2. Dyrektor w drodze własnego obwieszczenia publikuje tekst jednolity statutu zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

§ 40

 

Zmiany w Statucie Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica w Sejnach z dniem 30 października 2012 r. wchodzą w życie z dniem 1 września 2015 r.  Uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 31 sierpnia  2015 r. przyjmującą  ujednolicony tekst Statutu Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica w Sejnach.

 


 [v1]Art.9.1.3)

 [v2]Art.4a

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 31 sierpnia 2015
Dokument wytworzony przez: Rada Pedagogiczna Zespołu Szkół CKR
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Renata Sas
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 11 grudnia 2015 10:47
Dokument wprowadzony do BIP przez: Franciszek Sewastynowicz
Ilość wyświetleń: 3031
11 grudnia 2015 10:47 (Franciszek Sewastynowicz) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)