ROZDZIAŁ III
Organy zespołu i ich kompetencje str. 5
ROZDZIAŁ IV
Organizacja szkoły str. 12
ROZDZIAŁ V
Zadania nauczycieli i innych pracowników zespołu str. 15
ROZDZIAŁ VI
Zasady rekrutacji uczniów i słuchaczy str. 18
ROZDZIAŁ VII
Zasady wewnątrzszkolnego systemu oceniania w szkołach dla młodzieży str. 18
Rozdział VIII
Zasady wewnątrzszkolnego systemu oceniania w szkołach dla dorosłych str. 18
Rozdział IX
Prawa i obowiązki uczniów, rodzaje kar i nagród stosowanych wobec uczniów i słuchaczy str. 18
ROZDZIAŁ X
Postanowienia końcowe str. 18
Postanowienia ogólne
§1
ul. Konarskiego23
16-500 Sejny
woj. podlaskie.
3. W skład Zespołu wchodzą:
1) publiczne szkoły ponadgimnazjalne :
a) trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa, której ukończenie umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminów potwierdzających kwalifikacje w danym zawodzie,
b) czteroletnie technikum, którego ukończenie umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminów potwierdzających kwalifikacje w danym zawodzie, a także uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego,
c) szkoła policealna dla osób posiadających wykształcenie średnie, o dwuletnim okresie nauczania, umożliwiającą uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminów potwierdzających kwalifikacje w danym zawodzie.
d) technikum uzupełniające prowadzące kształcenie dorosłych (do końca pierwszego semestru roku szkolnego 2015/2016[v1] )
2) Centrum Kształcenia Ustawicznego
§2
§3
1) Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica w Sejnach
Technikum
2) Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica w Sejnach
Zasadnicza Szkoła Zawodowa
3) Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica w Sejnach
Technikum Uzupełniające
4) Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica w Sejnach
Szkoła Policealna
imieniem i adresem. Na pieczęciach i stemplach może być używany czytelny skrót nazwy ZSCKR w Sejnach.
§4
1) Internat stanowi integralną część szkoły i realizuje jej plan dydaktyczno - wychowawczy oraz planuje i wykonuje swoje zadania określone w planie pracy opiekuńczo - wychowawczym internatu.
2) Internat posługuje się pieczątką podłużną o treści: Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica w Sejnach. Internat.
§5
1) umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły,
2) umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia lub wykonywania wybranego zawodu,
3) kształtuje środowisko wychowawcze stosownie do typu szkoły, wieku uczniów i słuchaczy,
4) sprawuje opiekę nad uczniami i słuchaczami odpowiednio do ich potrzeb i wieku oraz możliwości szkoły.
5) prowadzi kursy kwalifikacyjne na zasadach zgodnych z obowiązującymi przepisami.
§6
1) umożliwia uczniom i słuchaczom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, językowej i religijnej poprzez wdrażanie uczniów do poszanowania symboli narodowych: godła, flagi i hymnu,
2) udział uczniów i słuchaczy w obchodach świąt narodowych,
3) zapoznawanie uczniów i słuchaczy z dorobkiem kulturalnym i historią Polski,
4) stwarzanie warunków do nauki religii w szkole.
5) realizuje zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów.
1) kształcenie, dokształcanie i doskonalenie umiejętności gospodarowania zgodnie z obowiązującymi programami nauczania osób dorosłych w formach szkolnych i pozaszkolnych,
2) realizowanie zadań związanych z przyznawaniem tytułów kwalifikacyjnych i certyfikatów zgodnie z odrębnymi przepisami,
3) opracowywanie i wydawanie skryptów, poradników oraz materiałów metodycznych dla potrzeb słuchaczy,
4) doskonalenie metod pracy dydaktyczno – wychowawczej w zakresie kształcenia dorosłych,
5) udzielanie organizatorom oświaty dorosłych pomocy organizacyjnej, metodycznej i dydaktycznej,
6) współpraca z organizatorami oświaty dorosłych w kraju i zagranicą,
7) współpraca z urzędami pracy i pracodawcami w zakresie rekwalifikacji kadr,
8) prowadzenie wdrożeń projektów organizacyjno – produkcyjnych w gospodarstwach rolnych i działań popularyzacyjnych nowości ekonomiczno – produkcyjne afirmowane przez instytucje i organizacje zajmujące się oświatą i doradztwem rolniczym,
9) kształcenie umiejętności sprawnego i efektywnego poruszania się wśród instytucji funkcjonujących na rynku rolnym i w jego otoczeniu,
10) współpraca z izbą rolniczą oraz jednostkami administracyjnymi i gospodarczymi związanymi z rolnictwem.
§ 7
1) Dyrektor Zespołu,
2) rada pedagogiczna,
3) rada rodziców,
4) samorząd uczniowski i samorząd słuchaczy,
Dyrektor Zespołu
§ 8
1) kieruje Zespołem, a w szczególności:
a) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
b) realizuje uchwały rady pedagogicznej,
c) współpracuje z radą pedagogiczną, rodzicami oraz samorządem uczniowskim i samorządem słuchaczy w wykonywaniu swoich zadań,
d) współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w zakresie organizacji praktyk pedagogicznych,
e) kieruje opracowaniem programu rozwoju szkół wchodzących w skład Zespołu i przedstawia go do zatwierdzenia radzie pedagogicznej,
f) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę,
g) odpowiada za właściwą organizację egzaminu maturalnego i potwierdzającego kwalifikacje zawodowe,
h) stwarza warunki do działania w szkole wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacania form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
i) po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego, biorąc pod uwagę warunki lokalowe i możliwości organizacyjne szkoły, może w danym roku szkolnym, ustalić dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno – wychowawczych, w wymiarze dla:
- zasadniczej szkoły zawodowej – do 6 dni,
- techników – do 10 dni.
j) tworzy oddziały międzynarodowe
2) przewodniczy radzie pedagogicznej, a w szczególności:
a) przygotowuje i prowadzi posiedzenia rady pedagogicznej,
b) wstrzymuje wykonywanie uchwał podjętych przez radę pedagogiczną, niezgodnych z prawem, zawiadamiając o tym organ prowadzący i kuratorium oświaty;
c) realizuje uchwały rady pedagogicznej.
d) c) realizuje uchwały rady pedagogicznej
3) jest organem administracji oświatowej, a w szczególności:
a) wydaje decyzję o skreśleniu ucznia (słuchacza) z listy uczniów (słuchaczy) w przypadkach określonych w statucie Zespołu, na podstawie uchwały rady pedagogicznej po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego, jeżeli uczeń jest objęty obowiązkiem szkolnym może zostać przeniesiony przez kuratora oświaty na wniosek dyrektora do innej szkoły.
b) zezwala na indywidualny program lub tok nauki,
c) zwalnia ucznia z realizacji zajęć z przedmiotów zgodnie z obowiązującymi przepisami, w przypadku zajęć wychowania fizycznego może to być zwolnienie z wykonywania określonych ćwiczeń,
d) organizuje nauczanie indywidualne dla ucznia,
e) nadaje stopień nauczyciela kontraktowego nauczycielowi stażyście, który uzyskał akceptację komisji kwalifikacyjnej;
4) odpowiada za dydaktyczny i wychowawczy poziom szkoły, a w szczególności:
a) po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej dopuszcza do użytku w danej szkole zaproponowany przez nauczycieli program nauczania,
b) na podstawie propozycji zespołów nauczycieli ustala zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujących w oddziałach danej klasy przez co najmniej trzy lata szkolne, materiały ćwiczeniowe obowiązujące w poszczególnych oddziałach w danym roku szkolnym, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców,
- może dokonać zmian w zestawie podręczników lub materiałów edukacyjnych oraz zmiany materiałów ćwiczeniowych jeżeli nie ma możliwości ich zakupu,
- uzupełnić zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych, a także materiały ćwiczeniowe,
- podaje do publicznej wiadomości zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych oraz materiały ćwiczeniowe obowiązujące w danym roku szkolnym.
c) podejmuje działania organizacyjne umożliwiające obrót używanymi podręcznikami na terenie Zespołu,
d) w oparciu o ramowy plan nauczania ustala szkolny plan nauczania,
e) ustala wymiar godzin zajęć pozalekcyjnych,
f) może tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe; powołuje przewodniczących tych zespołów;
5) wspomaga rozwój zawodowy nauczycieli, a w szczególności:
a) zapewnia prawidłowy przebieg stażu nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy,
b) zatwierdza plan rozwoju zawodowego nauczyciela,
c) ocenia dorobek zawodowy nauczyciela za okres stażu,
d) opracowuje wieloletni plan doskonalenia zawodowego nauczycieli;
6) sprawuje nadzór pedagogiczny, a w szczególności:
a) planuje, organizuje i przeprowadza mierzenie jakości pracy Zespołu we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze w Zespole,
b) przekazuje raport o jakości pracy Zespołu: radzie pedagogicznej, radzie rodziców, samorządowi uczniowskiemu i samorządowi słuchaczy oraz radzie szkoły,
c) inspiruje i wspomaga nauczycieli w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości pracy Zespołu oraz podejmowaniu nowatorstwa pedagogicznego,
d) gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy,
e) ocenia pracę nauczycieli,
f) przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego;
7) jest pracodawcą i kierownikiem zakładu pracy, a w szczególności:
a) powierza funkcje wicedyrektora Zespołu, kierownika internatu i kierownika praktycznej nauki zawodu oraz odwołuje ich z tych funkcji,
b) zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników Zespołu,
c) organizuje pracę w Zespole, opracowuje regulamin pracy,
d) zatwierdza realizację godzin ponadwymiarowych nauczycieli na kartach rozliczeń,
e) kieruje bieżącą pracą podległych jednostek wydając zarządzenia,
f) premiuje i nagradza pracowników zgodnie z Regulaminem nagradzania i premiowania, a także udziela kar porządkowych zgodnie z obowiązującymi przepisami,
g) występuje z wnioskiem po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli i pracowników szkoły.
h) opracowuje projekt arkusza organizacyjnego Zespołu,
i) opracowuje projekt planu finansowego Zespołu,
j) ponosi odpowiedzialność za prawidłowe wykorzystanie środków finansowych,
k) właściwie gospodaruje mieniem Zespołu,
l) stwarza bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki w Zespole.
8) organizuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zasady udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej stanowią załącznik do statutu Zespołu.
§ 9
1) wicedyrektora,
2) kierownika internatu,
3) kierownika praktycznej nauki zawodu.
1) gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy,
2) przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego;
3) opracowuje plan nadzoru pedagogicznego,
4) opracowuje plan przydziału nauczycielom obowiązków dydaktycznych i poza dydaktycznych, niezbędnych do realizowania zadań szkół wchodzących w skład Zespołu oraz przedstawia go do zatwierdzenia radzie pedagogicznej,
5) organizuje zastępstwa za nieobecnych w pracy nauczycieli,
6) kształtuje właściwą atmosferę i dyscyplinę pracy,
7) nadzoruje i egzekwuje realizację przydzielonych nauczycielom zadań dydaktycznych,
8) organizuje różne formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
9) składa radzie pedagogicznej sprawozdanie z realizacji programu wychowawczego
i profilaktycznego w Zespole,
10) współpracuje z radą pedagogiczną i innymi organami Zespołu w rozwiązywaniu problemów wychowawczo-opiekuńczych,
11) koordynuje działalność szkolnych organizacji uczniowskich, samorządu uczniowskiego oraz zajęć pozalekcyjnych,
12) w przypadku nieobecności dyrektora Zespołu wykonuje obowiązki określone dla dyrektora Zespołu.
1) na początku roku szkolnego opracowuje roczny plan pracy opiekuńczo-wychowawczej internatu na podstawie programu wychowawczego szkoły i szkolnego programu profilaktycznego,
2) współpracuje z radą pedagogiczną i innymi organami Zespołu w rozwiązywaniu problemów wychowawczo-opiekuńczych,
3) zapewnia należyty stan higieniczno-sanitarny internatu i właściwe warunki BHP uczniów, wychowawców i pracowników internatu,
4) organizuje zastępstwa za osoby nieobecne w pracy,
5) zatwierdza realizację godzin ponadwymiarowych wychowawców na kartach rozliczeń,
6) ustala potrzeby internatu w zakresie wyposażenia w sprzęt i remonty dotyczące prawidłowego funkcjonowania placówki oraz przedstawia je Dyrektorowi Zespołu,
7) planuje i nadzoruje pracę bloku żywieniowego,
8) realizuje zadania wynikające z nadzoru pedagogicznego,
9) składa radzie pedagogicznej sprawozdanie z realizacji rocznego planu pracy opiekuńczo-wychowawczej internatu,
10) kształtuje właściwą atmosferę i dyscyplinę pracy.
10. Kierownik praktycznej nauki zawodu wykonuje zadania określone niniejszym zakresem:
1) kieruje opracowaniem organizacji i uzgadnia z Dyrektorem Zespołu pracę produkcyjną warsztatów szkolnych związaną z dydaktyką,
2) zapewnia należyty stan higieniczno-sanitarny pomieszczeń warsztatowych oraz dba o warunki bezpieczeństwa pracy uczniów, nauczycieli zawodu i pracowników warsztatowych,
3) zapewnia warunki do pełnej realizacji podstawy programowej zajęć praktycznych w warsztatach,
4) ustala, w porozumieniu z Dyrektorem Zespołu, plan doposażenia warsztatów w pomoce dydaktyczne i niezbędny sprzęt,
5) organizuje praktyczną naukę zawodu w warsztatach, pracowniach szkolenia praktycznego i poza nimi,
6) ustala przydział czynności dla nauczycieli praktycznej nauki zawodu,
7) organizuje zastępstwa za nieobecnych w pracy nauczycieli,
8) realizuje zadania wynikające z nadzoru pedagogicznego,
9) dba o sprzęt będący na wyposażeniu warsztatów,
10) przedkłada dyrektorowi Zespołu sprawozdanie z realizacji programu rozwoju warsztatów szkolnych,
11) przedstawia dyrektorowi Zespołu potrzeby w zakresie zapewnienia warunków do pełnej realizacji praktycznej nauki zawodu,
12) organizuje praktyki uczniowskie oraz sprawuje nadzór nad ich prawidłowym przebiegiem, kształtuje właściwą atmosferę i dyscyplinę pracy,
13) organizuje i czuwa nad przebiegiem egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe zgodnie z procedurami OKE,
14) w przypadku nieobecności dyrektora Zespołu wykonuje obowiązki określone dla dyrektora Zespołu w ramach funkcjonowania warsztatów szkolnych.
§ 10
§ 11
1) zatwierdzanie programu rozwoju /planów pracy Zespołu,
2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów i słuchaczy,
3) podejmowanie uchwały upoważniającej Dyrektora Zespołu do skreślenia ucznia z listy uczniów lub słuchacza z listy słuchaczy,
4) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych prowadzonych w szkołach wchodzących w skład Zespołu,
5) wyrażanie zgody na egzamin klasyfikacyjny na prośbę ucznia (rodziców) nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionych,
a) wyrażenie zgody na promocję ucznia do klasy programowo wyższej z jedną oceną niedostateczną,
6) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli poszczególnych szkół wchodzących w skład Zespołu.
7) uchwalenie regulaminu rady pedagogicznej
8) uchwalenie Statutu Zespołu i wszystkich szkół wchodzących w skład zespołu,
9) podejmowanie uchwały w sprawie ustalenia sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny w celu doskonalenia pracy szkoły,
1) organizację pracy szkół wchodzących w skład Zespołu, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
2) poszczególne programy nauczania przedstawione przez nauczycieli dyrektorowi,
3) projekt planu finansowego Zespołu,
4) wnioski Dyrektora Zespołu o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
5) wniosek o zezwolenie na indywidualny tok lub program nauki,
6) propozycje Dyrektora Zespołu w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
7) projekt dodatkowych zajęć, które Dyrektor Zespołu chce wprowadzić do szkolnego planu nauczania z godzin do swojej dyspozycji,
8) przyznanie Dyrektorowi Zespołu nagrody kuratora oświaty i Ministra właściwego ds. rolnictwa,
9) bezkonkursowe powierzenie stanowiska dyrektora Zespołu przez organ prowadzący,
10) ustalenia komisji stypendialnej dotyczącej średniej ocen kwalifikujących do przyznania stypendium, wysokość stypendium, wnioski o przyznanie stypendium,
11) wnioski uczniów o przyznanie im pomocy materialnej.
§ 12
1) rozwiązywanie spraw z zakresu wychowania i opieki sprawowanej nad mieszkańcami internatu,
2) przedstawianie na posiedzeniu Rady Pedagogicznej wniosków dotyczących:
a) usprawnienia pracy opiekuńczo – wychowawczej w internacie,
b) realizacji programu wychowawczego i profilaktycznego na terenie internatu,
c) realizacji programu rozwoju internatu.
4. Szczegółowe zasady funkcjonowania zespołu ds. wychowawczych internatu określa regulamin internatu.
§ 13
§ 14
1) przedstawianie radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi Zespołu wniosków i opinii we wszystkich sprawach Zespołu,
2) przed podjęciem uchwały wyraża opinię w sprawie skreślenia z listy uczniów,
3) opiniowanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania,
4) opiniowanie wniosków uczniów o przyznanie pomocy materialnej,
5) opiniowanie średniej ocen kwalifikujących do przyznania stypendium,
6) wnioskuje o przyznanie stypendium Prezesa Rady Ministrów,
7) dokonywanie wyboru nauczyciela mającego pełnić rolę opiekuna samorządu.
§ 15
1) zapewnia każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swych kompetencji,
2) umożliwia rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz Zespołu,
3) zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami Zespołu o planowanych i podejmowanych działaniach i decyzjach,
4) organizuje spotkania przedstawicieli organów Zespołu.
Warsztaty szkolne
§19
1) zajęć praktycznych organizowanych w grupach szkoleniowych z przedmiotów zawodowych objętych programami nauczania,
2) zajęć praktycznych organizowanych indywidualnie:
a) Organizację zajęć praktycznych regulują odrębne przepisy.
3) praktyk zawodowych.
§20
1) zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas zajęć warsztatowych,
2) stwarzanie warunków do prowadzenia i rozwiązywania prostych problemów technicznych,
3) wdrażanie uczniów i słuchaczy do wzajemnej współpracy i współdziałania w zespole,
4) kształtowanie zachowań twórczych i poznawczych
5) wyrabianie nawyku oszczędzania materiałów, narzędzi, energii elektrycznej, wody.
1) inspirowanie i wspomaganie zadań indywidualnych i zespołowych uczniów i słuchaczy,
2) otaczanie indywidualną opieką każdego ucznia i słuchacza podczas wykonywania zadań,
3) udzielanie pomocy w przezwyciężaniu powstałych trudności podczas wykonywania zadań,
4) zwracanie uwagi uczniom i słuchaczom na obowiązek przestrzegania instrukcji bhp na danym stanowisku,
5) wdrażanie do pilnowania porządku w całym pomieszczeniu, a szczególnie na swoim stanowisku roboczym.
Internat Zespołu
§21
§22
1. Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne (nauczycielskie) na podstawie pisemnego porozumienia pomiędzy dyrektorem szkoły oraz za zgodą poszczególnych nauczycieli a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.
§23
1) Dyrektor szkoły może tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe.
2) Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora szkoły na wniosek zespołu.
Biblioteka szkolna
§24
1) gromadzenie, opracowywanie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych,
2) zaspokajanie potrzeb czytelniczych uczniów, słuchaczy i pracowników szkoły,
3) rozwijanie zainteresowań czytelniczych,
4) popularyzację wiedzy pedagogicznej i wiedzy o regionie.
1) gromadzenie książek (poprzez zakup, darowizny i pozyskanie za zagubione lub zniszczone przez czytelników egzemplarze), opracowywanie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych,
2) zaspokajanie potrzeb czytelniczych uczniów, słuchaczy i pracowników szkoły,
3) rozwijanie zainteresowań czytelniczych,
4) organizowanie warsztatu informacyjnego,
5) stosowanie różnych metod, form i środków propagowania czytelnictwa,
6) współpraca z dyrekcją szkoły, radą pedagogiczną, samorządem uczniowskim, samorządem słuchaczy z innymi bibliotekami oraz instytucjami.
1) księgozbiór podręczny,
2) lektury obowiązkowe oraz literatura dla młodzieży,
3) literatura popularnonaukowa i naukowa z zakresu kształcenia zawodowego wynikającego z typu szkoły,
4) gazety i czasopisma
5) Metodą przeprowadzenia inwentaryzacji w bibliotece jest skontrum.
§25
1) odpowiada za stan i wykorzystanie zbiorów biblioteki,
2) współpracuje z wychowawcami, psychologiem, pedagogiem szkolnym, doradcą zawodowym i nauczycielami innych przedmiotów,
3) odpowiada za realizację celów i zadań biblioteki,
4) sporządza plan pracy, semestralne i roczne sprawozdania,
5) prowadzi statystykę wypożyczeń i dokumentację pracy biblioteki oraz ewidencję zbiorów,
6) planuje zakupy w uzgodnieniu z dyrekcją na każdy rok szkolny.
§26
1. Szczegółowe zasady funkcjonowania biblioteki szkolnej określa Regulamin biblioteki.
§ 27
§ 28
1) rzetelnie realizować podstawowe funkcje szkoły: dydaktyczno - wychowawczo-opiekuńcze,
2) dążyć do pełni rozwoju osobowości ucznia i własnej,
3) kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, poszanowaniu Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, w duchu humanizmu, tolerancji, wolności sumienia, sprawiedliwości społecznej i szacunku dla pracy,
4) dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.
1) otaczanie indywidualną opieką każdego wychowanka,
2) zapoznanie wychowanków i ich rodziców z prawami i obowiązkami mieszkańca internatu zawartymi w Statucie Zespołu,
3) kierowanie codziennym życiem i pracą grupy,
4) udzielanie wychowankom rad i pomocy w sprawach osobistych i szkolnych,
5) czuwanie nad postępami w nauce, w razie potrzeby organizowanie pomocy w nauce,
6) utrzymywanie kontaktów z wychowawcami klas, nauczycielami i rodzicami,
7) organizowanie czasu wolnego wychowanków,
8) kierowanie pracą grupy,
9) ocenianie poszczególnych wychowanków oraz całej grupy,
10) prezentowanie spraw wychowanków wobec zespołu wychowawczego do spraw internatu oraz dyrekcji Zespołu,
11) prowadzenie dokumentacji opiekuńczo-wychowawczej zgodnie z obowiązującymi przepisami i ustaleniami,
12) opracowanie na każdy semestr planu pracy grupy na podstawie rocznego planu pracy opiekuńczo – wychowawczej internatu,
13) realizowanie zadań wynikających z planu pracy grupy.
1) Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów.
2) Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów.
3) Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb.
4) Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży.
5) Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów.
6) Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
7) Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów.
8) Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
9) Prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym.
10) Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym uczniów, we współpracy z rodzicami uczniów.
11) Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
1) Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów.
2) Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów.
3) Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb.
4) Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży.
5) Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów.
6) Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
7) Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów.
8) Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
9) Prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym.
10) Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym uczniów, we współpracy z rodzicami uczniów.
11) Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
1) Systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej.
2) Gromadzenie, aktualizacja i udostępnienie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomy kształcenia.
3) Prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej.
4) Koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę.
5) Współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego.
6) Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§ 29
1. Nauczyciele szkół wchodzących w skład Zespołu, szanując pierwotne i największe prawa wychowawcze rodziców w stosunku do swoich dzieci, wspierają ich w dziedzinie wychowania i zmierzają do tego, aby uczniowie w szczególności:
1) znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego (w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym i duchowym),
2) rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie i człowieku,
3) mieli świadomość życiowej użyteczności, zarówno poszczególnych przedmiotów szkolnych, jak i całej edukacji,
4) stawali się coraz bardziej samodzielni w dążeniu do dobra w jego wymiarze indywidualnym i społecznym, godząc umiejętnie dążenie do dobra własnego z dobrem innych, odpowiedzialność za siebie i odpowiedzialność za innych, wolność własną z wolnością innych,
5) poszukiwali, odkrywali i dążyli na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia wielkich celów życiowych i wartości ważnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie,
6) uczyli się szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego oraz przygotowywali się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych,
7) przygotowywali się do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości oraz mieli możliwość doskonalenia się,
8) kształtowali w sobie postawę dialogu, umiejętność słuchania innych i rozumienia ich poglądów, umieli współdziałać i współtworzyć w Zespole wspólnotę nauczycieli i uczniów.
9) kształtowali w sobie postawy sprzyjające wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju w skali lokalnej, krajowej i globalnej,
10) kształtowali w sobie postawy przedsiębiorczości sprzyjające aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym,
11) kształtowali w sobie właściwe postawy wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych.
§ 30
1. Do pracowników niepedagogicznych Zespołu zalicza się pracowników:
1) administracji,
2) obsługi.
2. Do podstawowych zadań pracowników administracji należy prowadzenie dokumentacji szkoły oraz dokumentacji finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
3. Do podstawowych zadań pracowników obsługi należy utrzymanie szkoły i przynależnego jej terenu w należytej czystości, konserwacja i naprawa wyposażenia, urządzeń i instalacji szkoły.
4. Pracowników niepedagogicznych szkoły zatrudnia i zwalnia, z zachowaniem przepisów prawa – dyrektor Zespołu.
5. Szczegółowe zakresy obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności pracowników niepedagogicznych ustala dyrektor Zespołu.
ROZDZIAŁ VI
§31
Zasady wewnątrzszkolnego systemu oceniania w szkołach dla młodzieży
§33
Zasady wewnątrzszkolnego oceniania regulują Statuty poszczególnych szkół.
Zasady wewnątrzszkolnego systemu oceniania w szkołach dla dorosłych
§34
Zasady wewnątrzszkolnego oceniania regulują Statuty poszczególnych szkół.
Rozdział IX
Prawa i obowiązki uczniów, rodzaje kar i nagród stosowanych wobec uczniów i słuchaczy
§ 35
Prawa i obowiązki uczniów, rodzaje kar i nagród stosowanych wobec uczniów i słuchaczy regulują statuty poszczególnych szkół.
§ 36
1. Zespół używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 37
Szkoły wchodzące w skład Zespołu oraz centrum kształcenia ustawicznego prowadzą i przechowują dokumentację zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2014 r., poz. 1170)
§ 38
Regulaminy określające działalność organów zespołu szkół jak też wynikające z celów i zadań nie mogą być sprzeczne z zapisami niniejszego Statutu jak również przepisami wykonawczymi do ustawy o systemie oświaty.
§ 39
§ 40
Zmiany w Statucie Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica w Sejnach z dniem 30 października 2012 r. wchodzą w życie z dniem 1 września 2015 r. Uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 31 sierpnia 2015 r. przyjmującą ujednolicony tekst Statutu Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica w Sejnach.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. St. Staszica w Sejnach